Sprawdź się
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Zachowania werbalne i niewerbalne podczas interakcji między ludźmi występują łącznie i nawzajem na siebie wpływają. | □ | □ |
Znaki niewerbalne mają takie same znaczenie we wszystkich kulturach. | □ | □ |
Otwartość i asertywność w komunikacji interpersonalnej wzajemnie się wykluczają. | □ | □ |
Dźwięki paralingwistyczne to np. wzdychanie, płacz i śmiech. | □ | □ |
Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.
przezwyciężanie różnic w postrzeganiu | Konieczne jest takie wyjaśnienie komunikatu, by został on zrozumiany przez osoby o różnych poglądach i doświadczeniu. Korzystne jest wczuwanie w punkt widzenia rozmówcy i odkładanie reakcji do czasu, gdy rozważy się istotne informacje. Podstawowe znaczenie ma zadawanie pytań. |
przezwyciężanie różnic językowych | Potrzebne jest wyjaśnienie znaczenia niekonwencjonalnych lub technicznych terminów. Należy stosować język prosty, bezpośredni, naturalny. Istotne znaczenie ma umiejętność parafrazowania (powtarzania własnymi słowami) w celu sprawdzenia stopnia zrozumienia komunikatu. |
przezwyciężenie szumu | Należy szumy eliminować. Na przykład wyłączyć hałasującą maszynę, która utrudnia rozmowę, lub przenieść się do innego miejsca. Gdy nie da się uniknąć szumu, należy zapewnić większą jasność komunikatu. |
przezwyciężanie emocji | Pierwszym krokiem do przezwyciężenia negatywnych skutków emocji jest ich lepsze poznanie. Wyczulenie na własne nastroje i świadomość tego, jak mogą one wpłynąć na innych zanim przekaże się im komunikat, ułatwia sprawę. Pożyteczne jest także dążenie do zrozumienia emocjonalnych reakcji innych i przygotowanie się do radzenia sobie z nimi. Rozwijanie zaufania, pewności i otwartości prowadzi do komunikowania się bezpiecznego, bez zbędnych emocji i postaw obronnych. |
przezwyciężanie niezgodności komunikatów werbalnych z niewerbalnymi | Podstawą eliminowania tych niezgodności jest zdanie sobie z nich sprawy i unikanie prób wysyłania fałszywych komunikatów. Gesty, ubiór, postawa, wyraz twarzy i inne znaczące komunikaty niewerbalne powinny być w zgodzie z komunikatami werbalnymi. |
przezwyciężanie nieufności | Przezwyciężanie nieufności polega w znacznej mierze na stwarzaniu zaufania. Wiarygodność jest wynikiem długofalowego procesu, w którym inni uznają uczciwość, sprawiedliwość i dobre zamiary człowieka. |
Źródło: Bariery komunikacyjne i ich przezwyciężanie, dostępny w internecie: wneiz.umk.pl [dostęp 10.11.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Komunikacja intrapersonalna – droga do samorealizacjiBadacze Barker and Kibler definiują komunikację intrapersonalną jako podstawowy poziom, z którego wywodzi się wszelka ludzka komunikacja. Pojawia się ona wewnątrz człowieka i ewoluuje w reakcji na bodźce wewnętrzne. Ten proces wewnętrznej oceny i reakcji pomaga ludziom rozumieć idee, zdarzenia, obiekty i doświadczenia. Myślenie jest tylko jedną z form komunikacji intrapersonalnej.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Mit Mehrabiana – jak to możliwe, że słowa to tylko 7% tego co do nas mówiąMit Mehrabiana oraz wyniki dwóch eksperymentów
A. Mehrabian to emerytowanym profesorem psychologii na Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles (UCLA). Jest także znanym specjalistą od relacji międzyludzkich i komunikacji niewerbalnej. Jako młody doktor psychologii badał on wraz z zespołem zależności jakie zachodzą pomiędzy komunikacją werbalną, a niewerbalną. Efekty tych badań przyniosły mu ogromną popularność i światowy rozgłos tworząc tym samym znaną na cały świat regułę „7% – 38% – 55%”. Oczywiście nie byłoby w niej nic złego gdyby nie fakt, że przez wielu profesjonalistów i laików od samego początku byłą ona źle zinterpretowana niosąc się w tej formie w świat, co w zasadzie stanowi istotę całego problemu.
Problemy z interpretacją badań
Aby zrozumieć istotę błędu zacznijmy od omówienia prowadzonych w tamtym czasie badań oraz przyjrzyjmy się wnioskom jakie zostały opisane w dwóch artykułach, które w 1967 roku opublikowano Journal of Consulting Psychology i Journal of Personality and Social Psychology. A. Mehrabian był ciekaw reakcji badanych osób (odbiorców komunikatu), w momencie w którym będzie do nich wysyłany niespójny komunikat. Upraszczając – w doświadczeniu chodziło oto aby zbadać reakcję człowieka w momencie, w którym zobaczy on jeden komunikat (neutralny wyraz twarzy), usłyszy drugi (pozytywny ton wypowiedzi), a obierze trzeci jako negatywny. Dostarczając trzy tak sprzeczne ze sobą informacje w jednym komunikacie, badaczy interesowało to, która z nich będzie tą najbardziej istotną? Warto wspomnieć, że doświadczenie zostało oparte na zdjęciu twarzy tej samej osoby w trzech odsłonach (pozytywnej, neutralnej, negatywnej) w połączeniu z głosem lektora w różnej tonacji (pozytywnej, neutralnej, negatywnej) oraz słów mających różne znaczenie – jak w poprzednich przykładach: pozytywne, neutralne, lub negatywne.
Po przeprowadzonym eksperymencie naukowcy ustalili, że 55% spostrzeżeń badanego wynikało z mimiki pokazanej na zdjęciu, 38% ze sposobu wypowiedzi lektora, a jedynie 7% z wypowiadanych przez niego słów. Można więc przypuszczać, że nie znając metodyki badania ludzi interesujący się komunikacją zaczęli przyjmować te wyniki jako pewnik w naszej codziennej komunikacji, co oczywiście prowadziło do błędnego powtarzania samej reguły. W rzeczywistości nasza komunikacja wygląda zupełnie inaczej o czym pewnie sami zdążyliście się już przekonać. Jest w niej dużo więcej emocji i ekspresji, zależy ona także od naszego nastroju oraz tego z kim rozmawiamy. Zupełnie inaczej będzie się nam przecież rozmawiało z osobą, którą właśnie poznaliśmy, a osobą znaną nam prawie całe nasze życie.
Podsumowując warto również dodać to, że same badanie były prowadzone w specyficznych, specjalnie do tego celu stworzonych warunkach, przy używaniu autorskich metod, nie biorąc pod uwagę wielu innych czynników ludzkiego zachowania. Sprawiało to, że w ogólnej interpretacji samo badanie było obarczone błędem. Nie chodzi tu jednak o ewentualne nieścisłości i samą poprawność badania (które de fakto stało się fundamentem kolejnych tego typu eksperymentów), ale o to, że na przełomie dziesiątek lat ludzie zaczęli interpretować je zupełnie inaczej niż powinni.