Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków algebraicznych o wspólnym mianowniku
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza sumę lub różnicę ułamków algebraicznych o wspólnych mianownikach,
opisuje założenia, przy których wykonanie danych działań jest możliwe,
bada, czy uzyskane wyniki można przedstawić w prostszej postaci, wykorzystując skracanie ułamków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
praca z ekspertem;
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom telmat lekcji i jej cele.
Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Uczniowie w trakcie krótkiej dyskusji przypominają wiadomości na temat wyrażeń wymiernych, a w szczególności i ich dziedziny.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Następnie uczniowie zapoznają się z materiałem zawartym w animacji. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której eksperci wspierani przez nauczyciela wyjaśniają niezrozumiałe elementy materiału.
Uczniowie wykonują polecenia umieszczone pod animacją.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 3‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1‑2 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie zadania zawarte w animacji rozwiązują samodzielnie jako pracę domową. Porównują swoje rozwiązanie z tym przedstawionymi w animacji.