Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Analiza rzutu ukośnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika. Uczeń:
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, na czym polega rzut ukośny,

  2. podaje równania opisujące rzut ukośny,

  3. objaśnia, w jaki sposób można opisywać rzut ukośny,

  4. wyznacza zasięg rzutu ukośnego,

  5. analizuje i interpretuje różne przykłady rzutu ukośnego.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

doświadczalna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

dla każdej grupy uczniów – komputer z odpowiednim oprogramowaniem (o czym niżej)

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przed lekcją, w ramach pracy domowej oglądają film – samouczek. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia uczniom ewentualne wątpliwości.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w grupach badają wpływ kąta pod jakim rzucone jest ciało na zasięg ciała. W zależności od umiejętności uczniów w tym celu:
- uczniowie piszą program, który po wprowadzeniu wartości prędkości początkowej oblicza zasięg rzutu lub
- robią to samo używając na przykład arkusza kalkulacyjnego lub
- korzystają z wstępnie przygotowanego arkusza kalkulacyjnego
– jeśli uczniowie nie znają jeszcze funkcji trygonometrycznych nauczyciel przygotowuje tę część arkusza, która odpowiada za wyznaczanie składowych wektora prędkości początkowej.

Uczniowie za pomocą symulacji próbują znaleźć kąt prędkości początkowej, dla którego zasięg jest największy, mogą także dobierać kąt tak, aby zasięg był zbliżony do określonej wartości.

Faza podsumowująca:

Uczniowie przedstawiają swoje obserwacje na forum klasy.

Praca domowa:

Zadanie 6 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek uczniowie mogą także obejrzeć na początku lekcji.