Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Ćwiczenia w konstruowaniu modeli cząsteczek bazując na metodzie VSEPR
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
4) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) orbitali walencyjnych atomu centralnego w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; przewiduje budowę przestrzenną drobin metodą VSEPR; określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
ocenia, kiedy cząsteczka posiada zerowy moment dipolowy;
konstruuje modele cząsteczek, wykorzystując metodę VSEPR;
określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
eksperyment chemiczny;
burza mózgów;
grafika interaktywna;
modelowanie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
modele kulkowo‑pręcikowe.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Jaką budowę/jaki kształt mają cząsteczki wody i tlenku węgla(IV)? Dlaczego kształty i są różne, mimo że obie cząsteczki składają się z jednego atomu centralnego i dwóch dołączonych do niego? A jaką budowę/jaki kształt mają cząsteczki , , ? Dlaczego kąty pomiędzy wiązaniami w cząsteczce amoniaku są inne niż w cząsteczce metanu czy wody mimo, że we wszystkich tych wypadkach atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 33?
Uczniowie poszukują odpowiedzi – podsumowanie i wniosek – model odpychania pary elektronowych (VSEPR) można wykorzystać do przewidywania kształtów wielu cząsteczek i jonów wieloatomowych.
Wskazanie przez nauczyciela tematu „Ćwiczenia w konstruowaniu modeli cząsteczek bazujac na metodzie VSEPR” i celów zajęć.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat, jak poprawnie powinno się skonstruować modele cząsteczek, bazując na metodzie VSEPR.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny: modelowanie – „Budowanie modeli w oparciu o metodę VSEPR”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy oraz rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe. Na rzutniku wyświetla podane w e‑materiale, w części „Przeczytaj”, równanie reakcji. Zadaniem uczniów jest zbudowanie modeli cząsteczek, korzystając z metody VSEPR. Uczniowie muszą dowieźć w swoich wynikach, czy hipoteza „Kwasem Lewisa jest tą cząsteczką, która nie posiada wolnych par elektronowych” jest poprawna czy nie. Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. W tym celu nauczyciel wyświetla schematy dwóch modeli, zawartych w e‑podręczniku. Uczniowie porównują podane modele ze swoimi. W razie konieczności nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Gra dydaktyczna. Uczniowie w parach pracują z wykorzystaniem medium bazowego. Uczniowie wykorzystują informacje pozyskane wcześniej na lekcji oraz mogą korzystać z e‑materiału. Zadaniem uczniów jest zbudowanie modeli, zapisanie notatki w zeszycie: rysunek z uwzględnieniem pary elektronowej, rzeczywisty kształt cząsteczki, obliczenie dotyczące par elektronowych. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania postawione na początku lekcji. Te osoby, które bezbłędnie odpowiedzą – dostaną plusa z aktywności.
Podsumowanie – uczniowie, wykorzystując technikę świateł, podsumowują, czy osiągneli kryteria sukcesu.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
zestaw do budowania modeli cząsteczek (alternatywnie: plastelina różnokolorowa, druciki);
kartki;
kolorowe pisaki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium „Gra edukacyjna” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Ćwiczenia w konstruowaniu modeli cząsteczek bazując na metodzie VSEPR” oraz do sprawdzianu.