Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Ćwiczenia w konstruowaniu modeli cząsteczek bazując na metodzie VSEPR

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

4) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) orbitali walencyjnych atomu centralnego w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; przewiduje budowę przestrzenną drobin metodą VSEPR; określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • ocenia, kiedy cząsteczka posiada zerowy moment dipolowy;

  • konstruuje modele cząsteczek, wykorzystując metodę VSEPR;

  • określa kształt drobin (struktura diagonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V‑kształtna).

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • eksperyment chemiczny;

  • burza mózgów;

  • grafika interaktywna;

  • modelowanie.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • modele kulkowo‑pręcikowe.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Jaką budowę/jaki kształt mają cząsteczki wody i tlenku węgla(IV)? Dlaczego kształty H 2 O  i  CO 2 są różne, mimo że obie cząsteczki składają się z jednego atomu centralnego i dwóch dołączonych do niego? A jaką budowę/jaki kształt mają cząsteczki SO 3 , NH 3 , ClF 3 ? Dlaczego kąty pomiędzy wiązaniami w cząsteczce amoniaku są inne niż w cząsteczce metanu czy wody mimo, że we wszystkich tych wypadkach atom centralny ma hybrydyzację spIndeks górny 3?

  2. Uczniowie poszukują odpowiedzi – podsumowanie i wniosek – model odpychania pary elektronowych (VSEPR) można wykorzystać do przewidywania kształtów wielu cząsteczek i jonów wieloatomowych.

  3. Wskazanie przez nauczyciela tematu „Ćwiczenia w konstruowaniu modeli cząsteczek bazujac na metodzie VSEPR” i celów zajęć.

  4. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat, jak poprawnie powinno się skonstruować modele cząsteczek, bazując na metodzie VSEPR.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny: modelowanie – „Budowanie modeli w oparciu o metodę VSEPR”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy oraz rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe. Na rzutniku wyświetla podane w e‑materiale, w części „Przeczytaj”, równanie reakcji. Zadaniem uczniów jest zbudowanie modeli cząsteczek, korzystając z metody VSEPR. Uczniowie muszą dowieźć w swoich wynikach, czy hipoteza „Kwasem Lewisa jest tą cząsteczką, która nie posiada wolnych par elektronowych” jest poprawna czy nie. Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. W tym celu nauczyciel wyświetla schematy dwóch modeli, zawartych w e‑podręczniku. Uczniowie porównują podane modele ze swoimi. W razie konieczności nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Gra dydaktyczna. Uczniowie w parach pracują z wykorzystaniem medium bazowego. Uczniowie wykorzystują informacje pozyskane wcześniej na lekcji oraz mogą korzystać z e‑materiału. Zadaniem uczniów jest zbudowanie modeli, zapisanie notatki w zeszycie: rysunek z uwzględnieniem pary elektronowej, rzeczywisty kształt cząsteczki, obliczenie dotyczące par elektronowych. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania postawione na początku lekcji. Te osoby, które bezbłędnie odpowiedzą – dostaną plusa z aktywności.

  2. Podsumowanie – uczniowie, wykorzystując technikę świateł, podsumowują, czy osiągneli kryteria sukcesu.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.

Materiały pomocnicze:

  • zestaw do budowania modeli cząsteczek (alternatywnie: plastelina różnokolorowa, druciki);

  • kartki;

  • kolorowe pisaki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium „Gra edukacyjna” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Ćwiczenia w konstruowaniu modeli cząsteczek bazując na metodzie VSEPR” oraz do sprawdzianu.