Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Istota państwa w koncepcjach starożytnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej;
5) przedstawia różne rozumienia pojęcia polityki; analizuje, na wybranych przykładach, zjawiska konfliktu i kompromisu politycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje rozumienie polityki w starożytnej Grecji;
wyjaśnia pogląd na państwo Platona i Arystotelesa;
analizuje starożytne klasyfikacje ustrojów politycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie starożytnej myśli politycznej dla rozwoju poglądów na temat państwa. Przywołuje najważniejsze jej wątki oraz zwraca uwagę na nawiązania do koncepcji starożytnych w epoce odrodzenia i oświecenia.
2. Nauczyciel przedstawia cel i przedmiot zajęć.
Faza realizacyjna
1. Odbywa się debata filozofów starożytnych na temat: „Jakie są cechy dobrego państwa?”. Pięcioro uczniów zapoznaje się w domu z myślą polityczną myślicieli, w których role będzie się wcielać podczas zajęć. Każdy z nich przygotowuje wystąpienie, prezentujące credo filozofa. Filozofami są: sofista (np. Protagoras lub Gorgiasz), Platon, Arystoteles, cynik (Antystenes lub Diogenes) oraz stoik (np. Epiktet lub Seneka).
2. Uczniowie odgrywający role pięciu filozofów siadają w kręgu na środku sali, następnie przedstawiają streszczenie myśli politycznej każdego z nich – w formie kilkupunktowej listy cech dobrego państwa. Pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi „filozofów”, a także zadają im pytania.
3. Nauczyciel przystępuje do debaty w roli prowadzącego i moderatora. Zadaje „filozofom” szereg pytań, pozwalając im wymieniać uwagi między sobą oraz polemizować. Zwraca uwagę na takie zagadnienia, jak: geneza państwa, najważniejsze cele państwa, pożądany ustrój państwa. Do debaty mogą się włączać pozostali uczniowie. Uczestnicy dyskusji odwołują się zarówno do wydarzeń starożytnych, jak i do współczesnych problemów, które mogą mieć związek z przesłaniem starożytnych filozofów.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje debatę filozofów oraz ocenia wystąpienia jej uczestników.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–2.
Praca domowa:
Uczniowie oglądają pierwszy film oraz wykonują załączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, wolnelektury.pl.
Arystoteles, Polityka, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.