Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Pierwsze formy współpracy europejskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
1) wykazuje kulturowe i historyczne podwaliny jedności europejskiej;
2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego Aktu Europejskiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia pierwsze formy współpracy europejskiej powstałe po II wojnie światowej;
analizuje działalność Unii Zachodnioeuropejskiej;
ocenia wpływ powstałych organizacji na integrację europejską.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
zamiana grup;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie uczniów z tematem i celami zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie przypominają sobie formy współpracy między państwami europejskimi w I połowie XX w. Krótko rozmawiają na ten temat.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na 5 grup. Każdej z nich zostaje przydzielony fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”, który opracowują. Mogą też skorzystać z informacji wyszukanych w internecie.
grupa 1 – Unia Zachodnia;
grupa 2 – Unia Zachodnioeuropejska;
grupa 3 – Europejska Wspólnota Węgla i Stali;
grupa 4 – Europejska Wspólnota Energii Atomowej;
grupa 5 – Europejska Wspólnota Gospodarcza i Europejska Wspólnota Obronności.
2. Następnie uczniowie zamieniają się grupami, tworząc nowe tak, aby w każdej była przynajmniej jedna osoba z każdej z poprzednich grup. W nowych zespołach uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej. Inne osoby mogą zadawać im pytania.
3. Uczniowie zapoznają się z linią chronologiczną, po czym wykonują ćwiczenia do niej.
4. Następuje dyskusja. Uczniowie rozmawiają na temat: „W jakim stopniu organizacje powstałe po II wojnie światowej przyczyniły się do integracji europejskiej?”. W swojej argumentacji odnoszą się do treści zawartych w multimedium i sekcji „Przeczytaj”. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
5. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie opracowują po jednym pytaniu dotyczącym treści przedstawionych na lekcji. Następnie wybrana osoba zadaje swoje pytanie i wyznacza osobę odpowiadającą. Po odpowiedzi osoba ta zadaje swoje pytanie kolejnej. Ćwiczenie trwa, dopóki nie zostanie wyczerpana treść zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Brzeziński Włodzimierz, Górczyński Adam, Encyklopedia Unii Europejskiej, Gdynia 2004.
Unia Europejska, europa.eu.
Historia, consilium.europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować mapę myśli dotyczącą genezy Unii Europejskiej.