Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wykres zależności przyspieszenia od czasu w ruchu drgającym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
Metody nauczania: | Praca z wykorzystaniem multimediów, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | Animacja/ model 3D „Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym i jego interpretacja”, zestaw zadań interaktywnych. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: Cechy ruchu harmonicznego, Wykres zależności położenia od czasu i jego interpretacja. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie (pogadanka wstępna): nauczyciel omawia rolę i znaczenie badania wykresów w analizowaniu zależności miedzy różnymi wielkościami fizycznymi. Podaje przykłady. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy. Pytania skierowane do uczniów: | |
Faza realizacyjna: | |
- Nauczyciel omawia sposób pracy i zadania uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
- Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania 3 i 5 z zestawu zadań interaktywnych. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 2, 4 i 8 z zestawu zadań interaktywnych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulację „Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym i jego interpretacja” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też wykorzystana przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |