Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres proporcjonalności odwrotnej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy.
13) Uczeń posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza współczynnik proporcjonalności odwrotnej;
szkicuje wykres proporcjonalności odwrotnej, czyli wykres funkcji ;
rozpoznaje wykres proporcjonalności odwrotnej, czyli wykres funkcji ;
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
dyskusja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu dla uczniów,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z modułem „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie dyskutują i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie.
Uczniowie, w parach, zapoznają się z apletem oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod nim. Wybrani uczniowie czytają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia zaistniałe problemy.
Uczniowie pozostają w parach i rozwiązują zadania 5‑8. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i w razie potrzeby podaje podpowiedzi. Po zakończonej pracy nauczyciel prosi wybranych uczniów o omówienie rozwiązań zadań na tablicy. Nauczyciel może zebrać prace pisemne niektórych par i ocenić.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o podanie, czego dotyczyła lekcja oraz jakie umiejętności zdobyli podczas lekcji
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie przygotować trzy zadania zamknięte dla koleżanki lub kolegi dotyczące wykresu proporcjonalności odwrotnej.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
„Aplet” można wykorzystać podczas realizacji lekcji „Funkcja homograficzna”.