Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak, Robert Wróbel
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie elementy symetrii można wyróżnić w kryształach?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porówna działania operacji symetrii na różne elementy;
przekształci dany element za pomocą operacji symetrii;
określi, jakie elementy symetrii posiada cząsteczka chemiczna.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda lekcji odwróconej;
analiza tekstów źródlowych;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
prezentacja multimedialna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania dotyczące symetrii zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Gdzie możemy spotkać się z symetrią?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia symetria w kryształach.
Faza realizacyjna:
Przed lekcją – nauczyciel podzielił uczniów na grupy i przydzielił grupom zagadnienia do przygotowania, uczniowie pracują samodzielnie w domu (według wcześniejszych instrukcji nauczyciela) – metoda lekcji odwróconej. Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału.
Podczas lekcji uczniowie pracują w grupach wg wcześniejszego podziału. Nauczyciel wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji multimedialnej bądź z wykorzystaniem arkuszy papieru i mazaków, na temat elementów symetrii w krystalografii, jakie przekształcenia powodują, jakie są ich symbole oraz przykłady różnych symetrii? Uczniowie mogą wykorzystać przygotowane przez nauczyciela różne bryły geometryczne. Uczniowie pracują w oparciu o dostępne źródła informacji na temat:
I grupa – środek symetrii, płaszczyzna symetrii, osie symetrii;
II grupa – oś dwukrotna, oś trójkrotna;
III grupa – oś czterokrotna, oś sześciokrotna;
IV grupa – translacje, kwazikryształy.
W prezentacji powinny się znaleźć najważniejsze wiadomości o operacjach symetrii, z licznymi przykładami grafik. W razie potrzeby nauczyciel służy uczniom pomocą w ustalaniu zawartości merytorycznej prezentacji.
Po zakończonej pracy liderzy grup lub chętni uczniowie prezentują rezultaty pracy każdej z grup. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy i dokonuje oceny prac uczniów wg wcześniej ustalonych kryteriów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału. Pyta:
Co to jest oś symetrii?
Czym są płaszczyzny symetrii?
Jakie poznałeś/łaś osie symetrii?
Co to są kwazikryształy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiało mi trudności...
Czego się nauczyłem/łam...
Przypomniałem sobie, że...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca do wykonania ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń obecnego e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być użyta w utrwaleniu operacji symetrii podczas podsumowania lekcji.
Materiały pomocnicze:
Arkusze papieru i mazaki.
Różnego rodzaju bryły matematyczne. Nauczyciel może wykonać przed zajęciami różnego kształtu kafelki, które zostaną użyte do wykonania operacji symetrii.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest oś symetrii?
Czym są płaszczyzny symetrii?
Jakie poznałeś/łaś osie symetrii?
Co to są kwazikryształy?