Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak, Robert Wróbel

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie elementy symetrii można wyróżnić w kryształach?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porówna działania operacji symetrii na różne elementy;

  • przekształci dany element za pomocą operacji symetrii;

  • określi, jakie elementy symetrii posiada cząsteczka chemiczna.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • analiza tekstów źródlowych;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • prezentacja multimedialna;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania dotyczące symetrii zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Gdzie możemy spotkać się z  symetrią?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia symetria w kryształach.

Faza realizacyjna:

  1. Przed lekcją – nauczyciel podzielił uczniów na grupy i przydzielił grupom zagadnienia do przygotowania, uczniowie pracują samodzielnie w domu (według wcześniejszych instrukcji nauczyciela) – metoda lekcji odwróconej. Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału.

  2. Podczas lekcji uczniowie pracują w grupach wg wcześniejszego podziału. Nauczyciel wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji multimedialnej bądź z wykorzystaniem arkuszy papieru i mazaków, na temat elementów symetrii w krystalografii, jakie przekształcenia powodują, jakie są ich symbole oraz przykłady różnych symetrii? Uczniowie mogą wykorzystać przygotowane przez nauczyciela różne bryły geometryczne. Uczniowie pracują w oparciu o dostępne źródła informacji na temat:

  • I grupa – środek symetrii, płaszczyzna symetrii, osie symetrii;

  • II grupa – oś dwukrotna, oś trójkrotna;

  • III grupa – oś czterokrotna, oś sześciokrotna;

  • IV grupa – translacje, kwazikryształy.

    W prezentacji powinny się znaleźć najważniejsze wiadomości o operacjach symetrii, z licznymi przykładami grafik. W razie potrzeby nauczyciel służy  uczniom pomocą w ustalaniu zawartości merytorycznej prezentacji.

  1. Po zakończonej pracy liderzy grup lub chętni uczniowie prezentują rezultaty pracy każdej z grup. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy i dokonuje oceny prac uczniów wg wcześniej ustalonych kryteriów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału. Pyta:

  • Co to jest oś symetrii?

  • Czym są płaszczyzny symetrii?

  • Jakie poznałeś/łaś osie symetrii?

  • Co to są kwazikryształy?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiało mi trudności...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Przypomniałem sobie, że...

Praca domowa:

Nauczyciel zleca do wykonania ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń obecnego e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być użyta w utrwaleniu operacji symetrii podczas podsumowania lekcji.

Materiały pomocnicze:

  • Arkusze papieru i mazaki.

  • Różnego rodzaju bryły matematyczne. Nauczyciel może wykonać przed zajęciami różnego kształtu kafelki, które zostaną użyte do wykonania operacji symetrii.

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest oś symetrii?

  • Czym są płaszczyzny symetrii?

  • Jakie poznałeś/łaś osie symetrii?

  • Co to są kwazikryształy?