Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Mit o Orfeuszu i Eurydyce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona analizy i interpretacji mitu o Orfeuszu i Eurydyce;
na podstawie treści filmu edukacyjnego wykona mapę myśli na temat orfizmu;
porówna wybrane elementy mitu o Orfeuszu i Eurydyce w Georgikach Wergiliusza i wersji podanej przez Jana Parandowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
metoda kosza i walizki;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom krótki film wyjaśniający wpływ mitologii na dzisiejszą kulturę.
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/dlaczego-mitologia/
Uczniowie przygotowują mapę myślę dotyczącą właśnie tego zagadnienia.Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie burzy mózgów. Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest omówienie różnych odwołań do mitu o Orfeuszu i Eurydyce.
Po zakończeniu pracy metodą burzy mózgów nauczyciel włącza film – wykład prof. Aleksandra Mikołajczaka na temat mitu o Orfeuszu i Eurydyce i jego znaczeniu w kulturze. Uczniowie po obejrzeniu materiału wykonują w parach polecenie 1, 2 i 3 z tej sekcji.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Napisz liczącą co najmniej 200 słów interpretację utworu Zbigniewa Herberta, zatytułowanego H.E.O. Odwołaj się do mitu w wersji podanej przez Jana Parandowskiego oraz do płaskorzeźby przedstawiającej Eurydykę, Orfeusza i Hermesa.
Materiały pomocnicze:
https://ninateka.pl/vod/dla-dzieci/orfeusz-i-eurydyka-edward-sturlis/
lalkowa animacjahttps://ninateka.pl/vod/rozmowy/dlaczego-mitologia/
Wskazówki metodyczne
Multimedium może stanowić podsumowanie zajęć.