Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucja państwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje i porównuje różne sposoby rozumienia pojęcia instytucji państwa;
uzasadnia znaczenie instytucji państwa dla życia jednostki;
charakteryzuje jeden ze sposobów rozumienia pojęcia instytucji państwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
układanka puzzle;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Po wcześniejszych zajęciach dwie grupy chętnych/wybranych uczniów przygotowują krótkie prezentacje dotyczące:
trzech perspektyw rozumienia instytucji państwa;
usług publicznych.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Przedstawienie uczniowskich prezentacji i dyskusja.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie pracują metodą puzzli i są wzajemnie odpowiedzialni za wiedzę wyniesioną z lekcji. Odliczają do pięciu i w ten sposób następuje podział na grupy. Każda z nich otrzymuje do opracowania inną koncepcję instytucji państwa.
2. Praca z multimedium – prezentacja. Nauczyciel informuje, że poszczególne grupy mają zwrócić szczególną uwagę na przypisane im według numerów koncepcje instytucji państwa:
numery 1 – państwo minimalne;
numery 2 – państwo rozwojowe;
numery 3 – państwo socjaldemokratyczne;
numery 4 – państwo skolektywizowane;
numery 5 – państwo totalitarne.
3. Następnie uczniowie łączą się w grupy pięcioosobowe (w każdej grupie jest jedna osoba o danym numerze) i każdy członek grupy wyjaśnia pozostałym jeden sposób definiowania instytucji państwa, z którym się zapoznał. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania, monitoruje jego przebieg, dbając, by uczniowie rzeczywiście uczyli się wzajemnie, a nie tylko przeczytali informacje z e‑materiału.
4. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel pyta uczniów, czego się dowiedzieli i jak rozumieją poszczególne spojrzenia. Chętne/wybrane osoby udzielają odpowiedzi, a nauczyciel w razie potrzeby poprawia je i uzupełnia.
5. Tym razem uczniowie łączą się w pięć grup – zgodnie z przypisanymi wcześniej numerami (tj. grupy tworzą wszystkie osoby z numerem 1, wszystkie osoby z numerem 2 itd.). Zadanie polega na przekazaniu wcześniej uzyskanych informacji i sprawdzeniu stopnia ich zrozumienia oraz zapisaniu własnymi słowami notatki (treść notatki ustalana jest przez całą grupę w krótkiej dyskusji). Nauczyciel wyznacza czas realizacji zadania i monitoruje jego przebieg (wspiera w znalezieniu precyzyjnych sformułowań itp.).
6. W następnym etapie uczniowie wracają do grup składających się z osób o różnych numerach i przekazują pozostałym członkom grupy zdobyte informacje.
7. Nauczyciel prosi klasę o hasłowe wskazanie podobieństw i różnic między różnymi koncepcjami. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy w formie tabeli.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
2. Dyskusja na temat: „Która z koncepcji państwa jest wam najbliższa i dlaczego?”.
3. Chętne/wybrane osoby oceniają znaczenie instytucji państwa dla życia jednostki.
Praca domowa:
Przygotuj własną koncepcję instytucji państwa i uzasadnij, dlaczego taka forma byłaby twoim zdaniem najwłaściwsza.
Materiały pomocnicze:
Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2006.
Konstanty A. Wojtaszczyk, Podstawy nauk politycznych, Warszawa 2007.
Jerzy Szczupaczyński, Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może być inspiracją do przygotowania przez uczniów własnych prezentacji, które będą przedstawiać dany model na konkretnym przykładzie.