Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób opisać przebieg doświadczenia lub pokazu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, dyskusja, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | praca wspólna i w małych zespołach |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem i tablety do dyspozycji każdego zespołu |
Materiały pomocnicze: | w zależności od decyzji prowadzącego – aparatura do wykonania wzorcowego doświadczenia |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie według treści zawartej w części „Warto przeczytać” e‑materiału. Dyskusja na temat „strategii” przeprowadzenia doświadczenia lub pokazu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel podaje kilka przykładów opisu doświadczeń. Sygnalizuje, jakie elementy powinny znaleźć się w opisie samej procedury doświadczenia lub pokazu, oraz że potrzebne jest przedstawienie praw fizyki stanowiących jego podstawę. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Następnie wspólnie z nauczycielem dyskutują o tym, jakie elementy powinna zawierać interesująca prezentacja z zakresu fizyki, jakich elementów należy unikać, a co uwypuklać. Nauczyciel proponuje jeden z dwóch wariantów pracy:
Wcześniej, przed lekcją, nauczyciel powinien przygotować kilka wariantów doświadczeń, by pomóc uczniom w wyborze, a nawet zlecić im zaplanowanie wykonania konkretnych doświadczeń. W tym celu nauczyciel może posłużyć się przykładami doświadczeń opisanymi w ćwiczeniach z sekcji „Sprawdź się”. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której następuje podsumowanie i wyciągnięcie wniosków. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Pisemna praca domowa: zaproponowanie prostego doświadczenia lub pokazu i sposobu jego prezentacji i opisu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być pomocnym przykładem dla dyskusji w klasie i wykonania zadania domowego. |