Dla nauczyciela
Autor: Adam Żółtowski
Przedmiot: Informatyka
Temat: Liczby pseudolosowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz różnicę pomiędzy liczbami prawdziwie losowymi a pseudolosowymi.
Dowiesz się, jakie jest zastosowanie liczb losowych w różnych dziedzinach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Liczby pseudolosowe”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Schemat interaktywny”.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią zawartego w niej multimedium. Następnie wykorzystują aplikację do stworzenia imitacji loterii, w której losują 3 z 15 liczb bez powtórzeń. Wybierają przykładowy zestaw liczb i sprawdzają, ile razy muszą wykonać losowanie, aby wygrać.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑5. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑7 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.