Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Napięcie elektryczne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;

15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;

VII. Prąd elektryczny. Uczeń:

1) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;

19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:

2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje napięcie elektryczne,

  2. wyjaśnia pojęcia energii elektrycznej i napięcia dzięki analogii ze znanymi zjawiskami dotyczącymi energii grawitacyjnej,

  3. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania wybranych problemów pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania:

Strategia Kształcenia Wyprzedzającego

Metody nauczania:

- indywidualna praca ze źródłami cyfrowymi,
- wykład problemowy.

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w parach.

Środki dydaktyczne:

Audiobook, zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją (np. na poprzednich zajęciach)

  • Przekazanie uczniom poleceń do wykonania przed lekcją:

    • uświadomić sobie, w jakich codziennych sytuacjach spotykali się z hasłem „napięcie elektryczne”,

    • aktywnie wysłuchać audiobooka Posłuchaj, jak definiuje się napięcie elektryczne.

Na lekcji

  • Zaciekawienie uczniów: według wstępu do e‑materiału,

  • Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia,

  • Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i stopnia zrozumienia zagadnień omawianych w audiobooku poprzez zachęcenie uczniów do zaprezentowania i omówienia szkiców wykonanych w trakcie słuchania audiobooka oraz do wskazywania kontekstów, w których używane jest pojęcie „napięcie elektryczne”. .

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prowadzi wykład według części Warto przeczytać e‑materiału. Zamienia stwierdzenia na pytania kierowane do różnych uczniów. Nieco inne, niż w audiobooku, podejście do zagadnienia rozszerzy wiedzę i pogłębi zrozumienie zagadnień związanych rozkładem energii w obwodzie elektrycznym i definicją napięcia.

  • W celu sprawdzenia zrozumienia, uczniowie rozwiązują indywidualnie i konsultują w parach zadania: 1, 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń.

  • Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wyjaśnień.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji.

  • W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji poprzez rozwiązanie w domu pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook może być zastosowany jako podsumowanie po zajęciach o napięciu elektrycznym, po dziale prąd elektryczny lub jako rozszerzenie po dziale pole elektrostatyczne. Może posłużyć też jako wprowadzenie II prawa Kirchhoffa.