Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pochodna jako funkcja

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

3) stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację geometryczną i fizyczną pochodnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza wzory na pochodne wybranych funkcji;

  • rozwiązuje proste zadanie optymalizacyjne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku;

  • dyskusja;

  • pogadanka z wykorzystaniem filmu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery multimedialne z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wybrany uczeń przypomina definicję pochodnej funkcji w punkcie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel czyta treść polecenia 1 i wyświetla film samouczek.

  2. Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady 2 – 5 zawarte w części „Przeczytaj”.

  3. Po omówieniu przykładów w grupach nauczyciel sprawdza zrozumienie sposobu wyznaczania funkcji pochodnej.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach rozwiązali polecenie 2 z sekcji „Film samouczek”.

  5. Uczniowie wspólnie z nauczycielem konsultują poprawność wykonania polecenia.

  6. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 1, 2, 5, 6 i 7.

Faza podsumowująca:

  • Po ustalonym czasie nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów, wyjaśnia pomyłki, omawia poprawne rozwiązania na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenie 3 z sekcji „Film samouczek”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Film może zostać wykorzystany jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub jako pomoc w realizacji tematu „Pochodne funkcji elementarnych”.