Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Konflikt indyjsko‑pakistański

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
2) wyjaśnia przyczyny i przedstawia skutki konfliktów zimnowojennych, w tym wojny w Wietnamie, kryzysu kubańskiego oraz wojny w Afganistanie;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
1) wyjaśnia genezę i skutki procesów dekolonizacyj‑nych w Azji i Afryce;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia sytuację polityczną na Półwyspie Indyjskim przed II wojną światową oraz walkę Hindusów o niepodległość;

  • przedstawia proces podziału Indii Brytyjskich na Indie i Pakistan;

  • opisuje powody rozpoczęcia konfliktu indyjsko‑pakistańskiego;

  • wyjaśnia znaczenie Kaszmiru dla Indii i Pakistanu oraz opisuje walki o ten rejon.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Konflikt indyjsko‑pakistański”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” i filmach, aby w fazie realizacyjnej przedstawić ją na forum klasy. Dzieli uczniów na trzy grupy: pierwsza skupia się na uzyskaniu niepodległości przez Indie i Pakistan; druga – na konflikcie o Kaszmir (I wojna o Kaszmir); trzecia – na dalszych przyczynach konfliktu indyjsko‑pakistańskiego i zaognionej sytuacji na przełomie tysiącleci.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu zajęć.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera uczniów w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Następuje omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Prosi trzy wybrane osoby (lub ochotników), po jednej z każdej grupy, o zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko o nich dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Nauczyciel, nawiązując do wiedzy uczniów i obejrzanych filmów, poleca, aby uczniowie dobrali się w pary i wykonali polecenie 6: wymienili skutki I wojny o Kaszmir. Wybrana dwójka uczniowska przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem. Każdy uczeń, pracując indywidualnie, samodzielnie przygotowuje odpowiedzi do polecenia 2: omawia sytuację Bengalu i powstania Bangladeszu. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  4. Nawiązując do polecenia 3, nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzacie się ze stwierdzeniem, że konflikt indyjsko‑pakistański jest zagrożeniem dla całego świata? Dlaczego? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje wraz z argumentacją.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Konflikt indyjsko‑pakistański” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia również przedstawione prezentacje.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 2, 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

P. Wilk, Lalki w ogniu. Opowieści z Indii, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie na podstawie filmów mogą przygotować podsumowanie lekcji (np. w postaci notatki).