Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Konflikt indyjsko‑pakistański
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia sytuację polityczną na Półwyspie Indyjskim przed II wojną światową oraz walkę Hindusów o niepodległość;
przedstawia proces podziału Indii Brytyjskich na Indie i Pakistan;
opisuje powody rozpoczęcia konfliktu indyjsko‑pakistańskiego;
wyjaśnia znaczenie Kaszmiru dla Indii i Pakistanu oraz opisuje walki o ten rejon.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Konflikt indyjsko‑pakistański”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” i filmach, aby w fazie realizacyjnej przedstawić ją na forum klasy. Dzieli uczniów na trzy grupy: pierwsza skupia się na uzyskaniu niepodległości przez Indie i Pakistan; druga – na konflikcie o Kaszmir (I wojna o Kaszmir); trzecia – na dalszych przyczynach konfliktu indyjsko‑pakistańskiego i zaognionej sytuacji na przełomie tysiącleci.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu zajęć.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera uczniów w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Następuje omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Prosi trzy wybrane osoby (lub ochotników), po jednej z każdej grupy, o zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko o nich dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Nauczyciel, nawiązując do wiedzy uczniów i obejrzanych filmów, poleca, aby uczniowie dobrali się w pary i wykonali polecenie 6: wymienili skutki I wojny o Kaszmir. Wybrana dwójka uczniowska przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem. Każdy uczeń, pracując indywidualnie, samodzielnie przygotowuje odpowiedzi do polecenia 2: omawia sytuację Bengalu i powstania Bangladeszu. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Nawiązując do polecenia 3, nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzacie się ze stwierdzeniem, że konflikt indyjsko‑pakistański jest zagrożeniem dla całego świata? Dlaczego? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje wraz z argumentacją.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Konflikt indyjsko‑pakistański” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia również przedstawione prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 2, 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
P. Wilk, Lalki w ogniu. Opowieści z Indii, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie filmów mogą przygotować podsumowanie lekcji (np. w postaci notatki).