Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Żywność ekologiczna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
9) rozpoznaje oznakowanie żywności ekologicznej oraz rozumie potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest żywność ekologiczna,
omawia zróżnicowanie rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce i na świecie,
omawia zasady kontroli i certyfikowania żywności ekologicznej w Polsce,
rozpoznaje oznakowania żywności ekologicznej oraz omawia zasady i cele oznakowania żywności ekologicznej,
ocenia jakość żywnościowych produktów ekologicznych i konwencjonalnych na podstawie opisu ich składu i wartości odżywczych.
Strategie nauczania: odwrócona klasa, konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu albo tablety z dostępem do internetu, tablica interaktywna/tablica, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
FiBL, Statistics on Organic Agriculture, organic‑world.net, [online], dostępny w internecie: https://www.organic‑world.net/statistics.html (dostęp 6.12.2021).
Golijan J., Dimitrijević B., Global Organic Food Market, „Acta Agriculturae Serbica” 2018, t. 23, nr 46, s. 125–140.
Hermaniuk T., Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żywnościowych, „Handel Wewnętrzny” 2018, nr 2, s. 189–199.
MRiRW, Przewodnik po rynku produktów ekologicznych – poradnik dla zamawiającego, [online], dostępny w internecie: https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0021/36705/Przewodnik_EKO_2018.pdf, MRiRW, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału i częścią „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Wprowadzenie do tematyki zajęć – uczniowie w ramach wspólnej dyskusji wyjaśniają, czym jest żywność ekologiczna.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie mają chwilę na indywidualne przypomnienie sobie treści z sekcji „Przeczytaj”. Następnie zapisują w zeszycie przedmiotowym minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na znak umówionego sygnału (np. dźwięku) szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i odpowiadają na pytania kolegi/koleżanki.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. z sekcji „Sprawdź się”, które dotyczy celu „Określisz poziom rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce i na świecie”. Następnie uczniowie wykonują polecenia z sekcji „Grafika interaktywna”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego ćwiczenia i poleceń, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2. z sekcji „Sprawdź się”, które dotyczy celu „Omówisz zasady kontroli i certyfikowania żywności ekologicznej w Polsce”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3. i 4. z sekcji „Sprawdź się', które dotyczą celu „Rozpoznasz oznakowania żywności ekologicznej”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5. i 6. z sekcji „Sprawdź się”, które dotyczą celu „Ocenisz jakość żywnościowych produktów ekologicznych i konwencjonalnych na podstawie opisu ich składu i wartości odżywczych”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Przypomnienie celów lekcji.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Do wszystkich: wykonanie ćwiczenia 7. i 8. z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: przeprowadzenie analizy porównawczej składu dwóch podobnych produktów (np. dżemu truskawkowego), ale wytworzonych w odmienny sposób. Jeden produkt powinien być ekologiczny, a drugi – konwencjonalny. Można wykorzystać produkty dostępne w domu albo w sklepie. Wyniki należy opisać w zeszycie przedmiotowym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych lekcji dotyczących polskiego i światowego rolnictwa (zakres rozszerzony: X. 2). Może stanowić przyczynek do dyskusji na temat wyborów konsumenckich uczniów i ich rodzin (zakres rozszerzony: XXII. 2, XXII. 3, XXIII. 6) oraz służyć zwiększeniu świadomości młodzieży na temat składu produktów spożywczych.