Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Opór właściwy materiału

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
3) analizuje zależność oporu od wymiarów przewodnika, posługuje się pojęciem oporu właściwego materiału i jego jednostką.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje opór właściwy materiału,

  2. określi wartość oporu właściwego w wybranych materiałach,

  3. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiazywania problemów pojęciowych, rachunkowych i doświadczalnych.

Strategie nauczania:

Formative feedback

Metody nauczania:

- wykład,
- praca samodzielna uczniów.

Formy zajęć:

- praca w parach.

Środki dydaktyczne:

- film samouczek,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

E‑materiał: Badanie zależności oporu od wymiarów przewodnika.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Zaciekawienie uczniów: wg części „Czy to nie ciekawe”. Prezentacja materiałów o skrajnie odmiennym oporze właściwym, np. szkła i przewodu aluminiowego.
- Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
- Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: co to jest napięcie, natężenie prądu, opór elektryczny.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów, by w parach przypomnieli sobie z poprzedniej lekcji, jak opór elektryczny elementu zależy od jego rozmiarów.

Następnie, każdy uczeń indywidualnie, dla samego siebie, przydziela sobie liczbę punktów za to, ile zapamiętał z poprzedniej lekcji: 0 – nic, 1 – mało, 2 – dużo, 3 – wszystko.

Nauczyciel prowadzi krótki wykład w oparciu o część „Warto przeczytać”.

Uczniowie sprawdzają zrozumienie materiału rozwiązując w parach zadania: 1, 3, 6.

Uczniowie przygotowują się w parach do odpowiedzi ustnej na temat lekcji, wykorzystując według uznania:
- film samouczek,
- trening wypowiedzi skierowany do sąsiada w ławce,
- napisanie konspektu wypowiedzi.

Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela kształtującej informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

- Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przedstawienie przygotowanej wypowiedzi, a następnie udziela mu informacji zwrotnej kształtującej.
- Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 2, 4, 5, 7, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów do podsumowania wiadomości z lekcji lub do przygotowanie się do zajęć przeprowadzanych z wykorzystaniem strategii flipped classroom lub kształcenia wyprzedzającego.