Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Reguła Lenza w ćwiczeniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
IX. Magnetyzm. Uczeń:
9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. formułuje regułę Lenza.

  2. stosuje regułę Lenza.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

nie

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: jak wyznaczyć kierunek prądu indukcyjnego w obwodzie. Formułuje regułę Lenza, nadmieniając, że jest ona formą zasady zachowania energii.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przedstawia przykład zastosowania reguły Lenza: może być ten omówiony w tekście. Następnie wspólnie z uczniami ogląda animację zatrzymując ją w miejscach, gdzie postawione są pytania. Uczniowie próbują odpowiadać na te pytania. Analizują zmiany strumienia indukcji magnetycznej przenikającego obracającą się ramkę. Na tej podstawie, posługując się regułą Lenza wyznaczają kierunek prądu. Zauważają, że w momencie kiedy strumień ma maksymalną wartość, prąd indukcyjny nie płynie.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. Są najistotniejsze. Pozostałe zadania proponuję zadać uczniom jako pracę domową.

Praca domowa:

Zadania 1, 2, 3, 4, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Użyta w tym e‑materiale animacja z pewnością mogłaby być zastosowana w realizacji innych tematów związanych z wyznaczaniem kierunku prądu indukcyjnego.