Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Reguła Lenza w ćwiczeniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | nie |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: jak wyznaczyć kierunek prądu indukcyjnego w obwodzie. Formułuje regułę Lenza, nadmieniając, że jest ona formą zasady zachowania energii. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przedstawia przykład zastosowania reguły Lenza: może być ten omówiony w tekście. Następnie wspólnie z uczniami ogląda animację zatrzymując ją w miejscach, gdzie postawione są pytania. Uczniowie próbują odpowiadać na te pytania. Analizują zmiany strumienia indukcji magnetycznej przenikającego obracającą się ramkę. Na tej podstawie, posługując się regułą Lenza wyznaczają kierunek prądu. Zauważają, że w momencie kiedy strumień ma maksymalną wartość, prąd indukcyjny nie płynie. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. Są najistotniejsze. Pozostałe zadania proponuję zadać uczniom jako pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1, 2, 3, 4, 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Użyta w tym e‑materiale animacja z pewnością mogłaby być zastosowana w realizacji innych tematów związanych z wyznaczaniem kierunku prądu indukcyjnego. |