Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Katastrofizm pokolenia 1920 na przykładzie Widm Tadeusza Gajcego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
opisuje sytuację liryczną w poemacie Widma Tadeusza Gajcego,
charakteryzuje podmiot liryczny poematu w kontekście wydarzeń historycznych, które były jego udziałem,
wskazuje funkcję środków stylistycznych zastosowanych przez autora,
dokonuje interpretacji fragmentów poematu Widma.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Katastrofizm pokolenia 1920 na przykładzie Widm Tadeusza Gajcego”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 4 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przekład intersemiotyczy. Chętni uczniowie przygotowują interpretację utworu poetyckiego w e‑materiale: Widma, wykorzystując wybrane środki artystycznego wyrazu (np. grafika, kolaż, impresja muzyczna, film). Nauczyciel poleca uczniom, by czytając fragmenty poematu Gajcego, zwrócili uwagę na obecne w nim groteskowe obrazy, figury i stworzenia, które mogą zostać wykorzystane w tworzeniu pracy wizualnej (plastycznej lub multimedialnej).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Odczytanie tekstu literackiego z elementami interpretacji aktorskiej. Wybrana przed lekcją osoba prezentuje recytację utworu Widma. Tłem mogą być prezentacje wizualne przygotowane przez innych uczniów, a jeśli są rozbudowane i wymagają komentarza, nauczyciel poświęca na nie więcej czasu ze wstępnej fazy lekcji.
Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach dwuosobowych wykonują polecenie: Zapoznaj się z mapą myśli ukazującą językową kreację obrazowania katastroficznego w Widmach Tadeusza Gajcego. Zredaguj 9–10‑zdaniową wypowiedź, w której opiszesz cechy obrazowania katastroficznego. Wspólnie rozwiązują zadanie.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1, 2, 3. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 w sekcji „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie nauczyciel razem z uczniami omawia poprawność wykonanych ćwiczeń.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść zadania 9 „Wyjaśnij, na czym polega groteska w poemacie Widma. Jak sądzisz, dlaczego poeta posłużył się właśnie tą kategorią estetyczną?”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej lekcję uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania:
- Jakich środków używa poeta, by nakreślić katastroficzną wizję przyszłości? W jakim celu posługuje się groteską? Jeśli uczniowie znają już inne utwory poetów pokolenia 1920, nauczyciel może zapytać: czym różni się sposób obrazowania zastosowany przez Gajcego od tego, którym posłużył się K.K. Baczyński lub T. Różewicz?
Praca domowa:
Napisz analizę i interpretację Widm Tadeusza Gajcego.
Materiały pomocnicze:
Słownik literatury polskiej XX wieku. Red. Alina Brodzka i in. Wrocław 1992. [tu: katastrofizm]
Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gaycy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23.
Tadeusz Gajcy – pesymizm w poezji, radość w życiu, audycja Polskiego Radia.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.