Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Willebrord Snell
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
2. rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
3. rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
11. stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
12. przeprowadza dowody geometryczne.
VII. Trygonometria
Zakres podstawowy. Uczeń:
2. znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
3. znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
5. stosuje twierdzenia sinusów i cosinusów
6. oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4. stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych;
5. korzysta z wzorów na sinus, cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje pojęcie triangulacji,
stosuje twierdzenie sinusów i cosinusów w problemie praktycznego wyznaczania odległości między punktami,
korzysta z tablic wartości funkcji sinus i cosinus w celu wyznaczenia przybliżonych długości,
wyznacza długości boków i przekątnych w wielokątach w oparciu o informacje na temat ich kątów wewnętrznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
kognitywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
pokaz
analiza pomysłów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel przeprowadza pogadankę o triangulacji w geodezji, informatyce i matematyce.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wraz z uczniami przypomina osiągnięcia Snelliusa.
Uczniowie analizują przykłady wykorzystujące twierdzenie sinusów i cosinusów do wyznaczania odległości między obiektami.
Uczniowie przypominają sobie jak stosować tablice sinusów i cosinusów oraz wzory redukcyjne i tożsamości trygonometryczne.
Uczniowie wykorzystują aplet do utrwalenia umiejętności wyznaczania odległości miedzy punktami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę wykorzystując ćwiczenia interaktywne.
Wybrany uczeń podsumowuje lekcję, zwraca uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Uczniowie, jako pracę domową, mają zaproponować triangulację ośmiokąta. Podają wartość długości jednego odcinka i kąty w trójkątach wybranych do triangulacji. Wyznaczają boki i długości wybranych przekątnych.
Materiały pomocnicze:
Zastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania miar kątów w wielokątach
Zastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania pola trójkąta
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Aplet można wykorzystać na lekcji o twierdzeniu sinusów lub cosinusów.