Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Początki filozofii współczesnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
relacjonuje, w jaki sposób kształtowała się filozofia współczesna oraz jakie wątki wpłynęły na jej rozwój i powstawanie nowych nurtów;
analizuje, w jaki sposób filozofia Kierkegaarda i Nietzschego wpłynęła na określenie nowych pól zainteresowania filozofii;
wymienia główne problemy, przed jakimi stała i stoi filozofia współczesna;
wskazuje, czym jest bioetyka i skąd wzięła się potrzeba wprowadzenia jej do filozofii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
audiobook;
film;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy filozofia ma być spójnym projektem, który wyjaśnia wszystko poprzez racjonalny i obiektywny system poglądów?
Faza realizacyjna:
Rozmowa kierowana. Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób kształtowała się filozofia współczesna oraz jakie wątki wpłynęły na jej rozwój i powstawanie nowych nurtów.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film edukacyjny”. Odczytanie polecenia do multimedium: Na czym polega rewolucja w filozofii, której dokonali w XIX w. m.in. Kierkegaard i Nietzsche? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Następnie nauczyciel pyta uczniów, co to znaczy, że w filozofii w XIX w. pojawiło się miejsce dla subiektywności.
Burza mózgów. Nauczyciel pyta uczniów, jakimi problemami zajmują się współcześni filozofowie. Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi, a każda z nich zostaje zapisana na tablicy. Następnie uczniowie grupują odpowiedzi i wybierają 5 najważniejszych ich zdaniem, uzasadniając swój wybór.
Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedia z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując rozwiązania ćwiczeń 1 i 2 oraz poleceń 1 i 2. Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Obserwuj debatę publiczną w Polsce przed kilka dni z rzędu. Wybierz i opisz jeden przykład z mediów, który może być ilustracją do wybranego przez ciebie pojęcia lub problemu z dzisiejszej lekcji.
Materiały pomocnicze:
Warburton N., Krótka historia filozofii, tłum. S. Lipnicki, Warszawa 2020.
Mackiewicz W., Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.