Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rysowanie wykresów funkcji liniowych na podstawie danych własności tych funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały w których funkcja przyjmuje większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach;
11) wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych i itp., także osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
sporządza wykres funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dane dwa punkty
sporządza wykres funkcji liniowej, której wykres jest równoległy do wykresu innej funkcji o znanym wzorze
oblicza miejsca zerowe funkcji liniowej
sporządza wykres funkcji liniowej
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej
wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny
burza mózgów
pokaz multimedialny
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicję funkcji liniowej.
Uczniowie określają własności funkcji liniowej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie otrzymują zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Nauczyciel prezentuje animację i omawia ją wraz z uczniami.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1‑5 z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń 6‑8 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji liniowejDefinicja funkcji liniowej
Współczynnik kierunkowy funkcji liniowejWspółczynnik kierunkowy funkcji liniowej
Funkcja liniowa rosnąca, funkcja liniowa malejącaFunkcja liniowa rosnąca, funkcja liniowa malejąca
Funkcja - zadaniaFunkcja - zadania
Funkcja - zadania generatoroweFunkcja - zadania generatorowe
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przeanalizować materiały zawarte w sekcji „Przeczytaj” i animacji jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
Animację można wykorzystać na lekcji poświęconej wyznaczaniu własności funkcji liniowej.