Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kwerendy krzyżowe – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz rozwiązania przykładowych zadań typu maturalnego dotyczących kwerend krzyżowych.
Rozwiążesz przykładowe zadania maturalne, wymagające znajomości kwerend krzyżowych.
Prześledzisz sposoby rozwiązywania zadań bazujących na złożonych zestawieniach danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik;
oprogramowanie LibreOffice Base 5.3 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Uczniowie powtarzają najważniejsze informacje dotyczące kwerend krzyżowych.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel w ramach sprawdzenia przygotowania uczniów do lekcji prosi wskazane osoby o wymienienie najważniejszych informacji dotyczących kwerend krzyżowych.
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie w parach analizują rozwiązanie Zadania 1, a następnie powtarzają je indywidualnie na swoich komputerach.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie w parach rozwiązują Zadanie 2 w wybranym programie do obsługi bazy danych. Następnie indywidualnie porównują swoje rozwiązania z przedstawionymi w prezentacjach multimedialnych.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie zadanie 3.1 z sekcji „Sprawdź się”. Ich zadaniem jest utworzenie czytelnego zestawienia tabelarycznego, w którym dla każdej grupy podadzą, ile osób otrzymało liczbę punktów równą 10, 11, 12. W swoich obliczeniach mają wziąć pod uwagę wszystkie listy zadań. Chętna lub wybrana osoba prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadanie 3.2 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.