Szkoła postanowiła wprowadzić dla uczniów dodatkowe zajęcia z informatyki z wykorzystaniem systemu e‑learning. W plikach: Osoby.txt, Listy.txt, Punktacja.txt znajdują się informacje na temat: uczniów szkoły, którzy uczyli się w systemie e‑learning w okresie od 1.09.2014 do 15.02.2015, list zadań oraz uzyskanych przez uczniów wyników. Pierwszy wiersz każdego z plików jest wierszem nagłówkowym, a dane w wierszach rozdzielone są znakami tabulacji.
R1bFMRaB67e2a
Plik o nazwie Osoby.txt zawiera 60 wierszy z informacjami na temat osób, które wysyłały rozwiązania zadań poprzez system. Są to: identyfikator danej osoby (id_osoby), jej nazwisko (nazwisko), imię (imie) oraz nazwa grupy, do której osoba ta została przydzielona (grupa).
Przykład:
Linia 1. id podkreślnik osoby imie nazwisko grupa.
Linia 2. 35 Joanna Matura G3.
Linia 3. 36 Anna Piasecka G3.
Linia 4. 37 Katarzyna Zienowicz G3.
W pliku Listy.txt znajduje się 11 wierszy z informacjami na temat list zadań zamieszczonych w systemie: numerem listy (id_listy), nazwą listy zadań (nazwa) oraz terminem oddania (termin_oddania).
Przykład:
Linia 1. id podkreślnik listy nazwa termin podkreślnik oddania.
Linia 2. 7 C7 2015 minus 01 minus 26.
Linia 3. 8 P1 2014 minus 11 minus 10.
Plik o nazwie Punktacja.txt zawiera 653 wiersze z informacjami o wynikach uczniów. Są to: liczba porządkowa (lp), identyfikator danej osoby (id_osoby), identyfikator listy zadań (id_listy), liczba punktów zdobytych przez daną osobę (punkty) oraz data przesłania rozwiązania listy zadań (data).
Przykład:
Linia 1. lp id podkreślnik osoby id podkreślnik listy punkty data.
Linia 2. 1 1 1 12 2014 minus 10 minus 20.
Linia 3. 2 1 2 12 2014 minus 11 minus 03.
Linia 4. 3 1 8 22 2014 minus 11 minus 10.
Wykorzystując dane zawarte w tych plikach oraz dostępne narzędzia informatyczne, wykonaj poniższe zadania, a wyniki zapisz w pliku o nazwie Wyniki_elearning.txt. Wyniki do każdego zadania poprzedź numerem oznaczającym to zadanie.
Do oceny oddajesz:
plik Wyniki_elearning.txt zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań (odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem)
Zadanie zostało przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i pojawiło się w zbiorze zadań z informatyki autorstwa CKE jako zadanie nr 100.
Zadanie 3.1
Utwórz czytelne zestawienie tabelaryczne, w którym dla każdej grupy podasz, ile osób otrzymało liczbę punktów równą 10, 11, 12. W swoich obliczeniach weź pod uwagę wszystkie listy zadań.
Ważne!
Zestawienie tabelaryczne oznacza, że konieczne jest użycie kwerendy krzyżowej!
Pokaż rozwiązanieazurewhite
Odpowiedź dla programu Microsoft Access:
R191o6azENkgV
Linia 1. TRANSFORM COUNT otwórz nawias okrągły asterysk zamknij nawias okrągły.
Linia 2. SELECT Punktacja kropka punkty.
Linia 3. FROM Osoby.
Linia 4. INNER JOIN Punktacja ON Punktacja kropka id podkreślnik osoby znak równości Osoby kropka id podkreślnik osoby.
Linia 5. WHERE Punktacja kropka punkty IN otwórz nawias okrągły 10 przecinek 11 przecinek 12 zamknij nawias okrągły.
Linia 6. GROUP BY Punktacja kropka punkty.
Linia 7. PIVOT Osoby kropka grupa średnik.
Odpowiedź dla programu LibreOffice Base:
RNDtgFGYwGHhg
Linia 1. SELECT Punktacja kropka punkty przecinek.
Linia 2. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G1 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G1 cudzysłów przecinek.
Linia 3. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G2 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G2 cudzysłów przecinek.
Linia 4. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G3 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G3 cudzysłów przecinek.
Linia 5. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G4 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G4 cudzysłów przecinek.
Linia 6. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G5 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G5 cudzysłów.
Linia 7. FROM Osoby.
Linia 8. INNER JOIN Punktacja ON Punktacja kropka id podkreślnik osoby znak równości Osoby kropka id podkreślnik osoby.
Linia 9. WHERE Punktacja kropka punkty IN otwórz nawias okrągły 10 kropka 00 przecinek 11 kropka 00 przecinek 12 kropka 00 zamknij nawias okrągły.
Linia 10. GROUP BY Punktacja kropka punkty.
Zadanie 3.2
Utwórz zestawienie, które dla każdej daty przedstawi, ile osób z nazwiskami kończącymi się na „-icz” brało udział w zajęciach w każdej z grup.
Zadanie zostało opracowane przez autora e‑materiału w oparciu o treści ze zbioru zadań autorstwa CKE.
Pokaż rozwiązanieazurewhite
Odpowiedź dla programu Microsoft Access:
I propozycja rozwiązania:
R1FXVQXnEqGWX
Linia 1. TRANSFORM COUNT otwórz nawias okrągły Osoby kropka id podkreślnik osoby zamknij nawias okrągły.
Linia 2. SELECT Punktacja kropka data.
Linia 3. FROM Punktacja.
Linia 4. INNER JOIN Osoby ON Osoby kropka id podkreślnik osoby znak równości Punktacja kropka id podkreślnik osoby.
Linia 5. WHERE Osoby kropka Nazwisko LIKE apostrof asterysk icz apostrof.
Linia 6. GROUP BY Punktacja kropka data.
Linia 7. PIVOT Osoby kropka grupa średnik.
II propozycja rozwiązania:
R12pegpWvtSeI
Linia 1. SELECT Punktacja kropka data przecinek Osoby kropka grupa przecinek COUNT otwórz nawias okrągły Osoby kropka id podkreślnik osoby zamknij nawias okrągły AS Liczba podkreślnik osob.
Linia 2. FROM Punktacja.
Linia 3. INNER JOIN Osoby ON Osoby kropka id podkreślnik osoby znak równości Punktacja kropka id podkreślnik osoby.
Linia 4. WHERE Osoby kropka nazwisko LIKE apostrof asterysk icz apostrof.
Linia 5. GROUP BY Punktacja kropka data przecinek Osoby kropka grupa średnik.
Odpowiedź dla programu LibreOffice Base:
I propozycja rozwiązania:
RXKlaup02qQ18
Linia 1. SELECT Punktacja kropka data przecinek.
Linia 2. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G1 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G1 cudzysłów przecinek.
Linia 3. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G2 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G2 cudzysłów przecinek.
Linia 4. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G3 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G3 cudzysłów przecinek.
Linia 5. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G4 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G4 cudzysłów przecinek.
Linia 6. COUNT otwórz nawias okrągły CASE WHEN Osoby kropka grupa znak równości apostrof G5 apostrof THEN Osoby kropka grupa END zamknij nawias okrągły AS cudzysłów G5 cudzysłów.
Linia 7. FROM Punktacja.
Linia 8. INNER JOIN Osoby ON Osoby kropka id podkreślnik osoby znak równości Punktacja kropka id podkreślnik osoby.
Linia 9. WHERE Osoby kropka nazwisko LIKE apostrof procent icz apostrof.
Linia 10. GROUP BY Punktacja kropka data.
II propozycja rozwiązania:
R7vkEMdXW5vWS
Linia 1. SELECT Punktacja kropka data przecinek Osoby kropka grupa przecinek COUNT otwórz nawias okrągły Osoby kropka id podkreślnik osoby zamknij nawias okrągły AS cudzysłów Liczba podkreślnik osob cudzysłów.
Linia 2. FROM Punktacja.
Linia 3. INNER JOIN Osoby ON Osoby kropka id podkreślnik osoby znak równości Punktacja kropka id podkreślnik osoby.
Linia 4. WHERE Osoby kropka nazwisko LIKE apostrof procent icz apostrof.
Linia 5. GROUP BY Punktacja kropka data przecinek Osoby kropka grupa.