Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Tabele o zmiennych rozmiarach w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Dowiesz się, jak poradzić sobie z tabelami o zmiennych rozmiarach.

  • Nauczysz się wyznaczać zawartość prawej dolnej komórki zakresu.

  • Poznasz sposób na wyznaczanie zawartości ostatniego wiersza zestawienia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • film;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tabele o zmiennych rozmiarach w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
    – Jak ułatwić sobie pracę z tabelami, które nie mają stałego rozmiaru, a dodatkowo dodawane są do nich kolejne dane?
    – W jaki sposób za pomocą formuły, wykorzystując funkcję INDEKS, odczytać zawartość prawej dolnej komórki zakresu?
    – Jak wyznaczyć zawartość ostatniego wiersza zestawienia?
    Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Samouczek II”. Następnie dobierają się w pary, pobierają plik do pracy i wspólnie wykonują polecenie 1 i 2 z tej sekcji. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja rozwiązań.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Samouczek III” dotyczący wyznaczania zawartości ostatniego wiersza zestawienia. Następnie wspólnie w klasie analizują, czy wszystko jest zrozumiał, nauczyciel może wyjaśnić niejasności. W dalszej kolejności odtwarza na dużym ekranie film z tej sekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na zakończenie zajęć pobierają plik do ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”. W kilkuosobowych grupach określają automatycznie ostatnią wartość w pierwszej kolumnie tabeli, a następnie formatują zestawienie jako tabelę automatyczną i określają w niej liczbę wierszy i kolumn.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie na dużych arkuszach papieru tworzą mapę myśli podsumowującą wiedzę dotyczącą tabel o zmiennych rozmiarach w arkuszu kalkulacyjnym.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” jako materiał do lekcji powtórkowej.