Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tabele o zmiennych rozmiarach w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak poradzić sobie z tabelami o zmiennych rozmiarach.
Nauczysz się wyznaczać zawartość prawej dolnej komórki zakresu.
Poznasz sposób na wyznaczanie zawartości ostatniego wiersza zestawienia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
film;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tabele o zmiennych rozmiarach w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– Jak ułatwić sobie pracę z tabelami, które nie mają stałego rozmiaru, a dodatkowo dodawane są do nich kolejne dane?
– W jaki sposób za pomocą formuły, wykorzystując funkcję INDEKS, odczytać zawartość prawej dolnej komórki zakresu?
– Jak wyznaczyć zawartość ostatniego wiersza zestawienia?
Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Samouczek II”. Następnie dobierają się w pary, pobierają plik do pracy i wspólnie wykonują polecenie 1 i 2 z tej sekcji. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja rozwiązań.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Samouczek III” dotyczący wyznaczania zawartości ostatniego wiersza zestawienia. Następnie wspólnie w klasie analizują, czy wszystko jest zrozumiał, nauczyciel może wyjaśnić niejasności. W dalszej kolejności odtwarza na dużym ekranie film z tej sekcji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na zakończenie zajęć pobierają plik do ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”. W kilkuosobowych grupach określają automatycznie ostatnią wartość w pierwszej kolumnie tabeli, a następnie formatują zestawienie jako tabelę automatyczną i określają w niej liczbę wierszy i kolumn.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie na dużych arkuszach papieru tworzą mapę myśli podsumowującą wiedzę dotyczącą tabel o zmiennych rozmiarach w arkuszu kalkulacyjnym.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” jako materiał do lekcji powtórkowej.