Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rodzaje polityk publicznych. Modele polityki gospodarczej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie „polityka publiczna”;
charakteryzuje rodzaje polityk publicznych;
przedstawia modele polityki gospodarczej państwa;
omawia cele polityki gospodarczej;
wyjaśnia pojęcie finansów publicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
metoda wykładu;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do lekcji poświęcone rozumieniu pojęcia polityka – rozmowa nauczająca na temat polityki i jej rodzajów.
2. Podanie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel w formie wykładu wyjaśnia uczniom znaczenie pojęcia „polityka publiczna” oraz przedstawia jej rodzaje, z uwzględnieniem podziału na politykę sektorową (gospodarcza, społeczna, edukacyjna) oraz na politykę horyzontalną (polityka regionalna, rodzinna czy spójności).
2. Klasowa burza mózgów – uczniowie zastanawiają się nad celami polityki gospodarczej – propozycje uczniów są zapisywane na tablicy w postaci mapy myśli, która uwzględnia najważniejsze czynniki wpływające na politykę gospodarczą. Wspólne przedstawienie celów polityki gospodarczej przez nauczyciela i zespół klasowy na podstawie przygotowanej mapy myśli. Nauczyciel uzupełnia ewentualne braki w propozycji uczniów.
3. Rodzaje polityk gospodarczych w państwie – wykład nauczyciela z podaniem krótkiej notatki zawierającej katalog rodzajów polityki gospodarczej. Analiza schematu „Instrumenty polityki gospodarczej” – zwrócenie uwagi na ich skuteczność przez nauczyciela.
4. Funkcje finansów publicznych – dyskusja na forum klasy.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiedzy na temat rodzajów polityk publicznych – odczytanie notatki sporządzonej wspólnie na lekcji przez uczniów pod opieką nauczyciela.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Henryk Ćwikliński, Polityka gospodarcza, Gdańsk 1997.
Marcin Zawicki (red.), Wprowadzenie do nauk o polityce publicznej, Warszawa 2013.
Andrzej Zybała, Polityki publiczne, Warszawa 2012.
Anna Jarosz‑Nojszeska (red.), Problemy gospodarcze Trzeciej Rzeczypospolitej, Warszawa 2017.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny może być wykorzystany jako materiał do lekcji powtórzeniowej lub materiał inspirujący do wykonania prezentacji multimedialnej poświęconej instrumentom polityki gospodarczej.