Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy oddziaływania między indywiduami mają wpływ na właściwości fizyczne substancji?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
4) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, metaliczne), oddziaływań międzycząsteczkowych (siły van der Waalsa, wiązania wodorowe) na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych; wskazuje te cząsteczki i fragmenty cząsteczek, które są polarne, oraz te, które są niepolarne.
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
6) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, metaliczne), oddziaływań międzycząsteczkowych (siły van der Waalsa, wiązania wodorowe) oraz kształtu drobin na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych; wskazuje te cząsteczki i fragmenty cząsteczek, które są polarne, oraz te, które są niepolarne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola w uczeniu się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje oddziaływania międzycząsteczkowe;
proponuje oddziaływania międzycząsteczkowe w danych substancjach;
wskaże w cząsteczce grupy odpowiedzialne za oddziaływania międzycząsteczkowe;
określi polarność cząsteczki.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja problemowa;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: dlaczego pozornie podobne związki mają różne właściwości fizyczne? Jaka jest różnica między metanem a metanolem?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia oddziaływania międzycząsteczkowe.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie analizują treści w dostępnych źródłach wiedzy, w tym e‑materiał:
I grupa – oddziaływania Londona;
II grupa – oddziaływania dipol‑dipol; III grupa – wiązania wodorowe. Nauczyciel informuje uczniów, żeby w trakcie analizy treści zwrócili uwagę na budowę związków i warunki potrzebne do zaistnienia danego oddziaływania. Po zakończonej analizie chętni uczniowie lub liderzy omawiają dany rodzaj oddziaływania, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.
Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału, przygotowują krótką notatkę w zeszytach na temat oddziaływań międzycząsteczkowych. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują swoje notatki. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje, jednocześnie oceniając pracę uczniów na lekcji.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, co zdaniem uczniów może być powodem odmiennych właściwości fizycznych – wspólna analiza medium bazowego.
Uczniowie samodzielnie wykonując ćwiczenia w e‑materiale sprawdzają zdobytą wiedzę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Podaje polecenia:
Od czego zależy wartość siły oddziaływań Londona?
Jaką rolę pełni donor wodoru, a jaką akceptor?
Co to są siły van der Waalsa?
Zadaje uczniom pytania:
Co było łatwe, a co trudne?
Jak można wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach?
Praca domowa:
Nauczyciel zleca uczniom dokończenie zadań zawartych w e‑materiale - zestaw ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium bazowe może być wykorzystane przez uczniów podczas przygotowywania się do lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Od czego zależy wartość siły oddziaływań Londona?
Jaką rolę pełni donor wodoru, a jaką akceptor?
Co to są siły van der Waalsa?