Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Od czego zależy szybkość substytucji nukleofilowej – mechanizm i
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje cząsteczkowość oraz rzędowość reakcji substytucji nukleofilowej typu oraz ;
analizuje mechanizmy reakcji substytucji nukleofilowej oraz ;
zapisuje wyrażenie na szybkość reakcji substytucji nukleofilowej oraz ;
wskazuje czynniki wpływające na szybkość reakcji substytucji nukleofilowej oraz .
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
film samouczek;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie
technika bateria.
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jakie znacie typy reakcji substytucji nukleofilowej i co oznacza litera oraz cyfra w danym typie (SIndeks dolny NN1, )”?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Co wpływa na szybkość substytucji nukleofilowej SIndeks dolny NN1 i ?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, dotyczącymi mechanizmu reakcji typu i , w celu poszerzenia swojej wiedzy do dyskusji na dalszym etapie lekcji. Nauczyciel również wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek, który przedstawia wpływ różnych czynników na przebieg substytucji nukleofilowej.
Uczniowie wraz z nauczycielem analizują mechanizmy reakcji typu oraz zawarte w tekście bazowym e‑materiału, a następnie odpowiadają na pytania nauczyciela:
W którym z mechanizmów występuje spontaniczna dysocjacja substratu? (Odp.: )
W którym z mechanizmów powstaje stan przejściowy? (Odp.: )
W którym z mechanizmów powstają produkty przejściowe? (Odp.: )
Jaki moment reakcji jest etapem limitującym? (Odp.: spontaniczna dysocjacja substratu)
Jaki moment reakcji jest etapem limitującym? (Odp.: Tworzenie stanu przejściowego po ataku nukleofilowym)
Wybrani uczniowie przedstawiają na tablicy ogólne równania kinetyczne dla reakcji typu oraz , podając oznaczenia. – np.:
gdzie:
oznacza szybkość reakcji chemicznej ;
oznacza odpowiednio stężenie molowe halogenku alkilowego lub alkoholu;
oznacza stężenie molowe nukleofila (zasada Lewisa, donoru pary elektronowej) jako drugiego substratu w reakcji.
Stała szybkości reakcji jest oznaczana literą k i dla reakcji II‑rzędu posiada jednostkę lub inne oznaczenia stężeń substratów, np.: , – np.:
gdzie:
oznacza szybkość reakcji chemicznej ;
oznacza odpowiednio stężenie molowe halogenku alkilowego lub alkoholu.
Stała szybkości reakcji jest oznaczana literą i dla reakcji I‑rzędu posiada jednostkę lub inne oznaczenia stężeń substratów, np.
Uczniowie oglądają film samouczek zawarty w e‑materiale, a następnie w parach, pod kontrolą nauczyciela, rozwiązują ćwiczenia do filmu.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą na tablicy mapę myśli, dotyczącą wpływu czynników na substytucję nukleofilową.
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez nauczyciela w ramach metody lekcji odwróconej. Uczniowie medium mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do lekcji czy pracy kontrolnej, a uczniowie nieobecni na lekcji mogą je wykorzystać w ramach samokształcenia do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie czynniki wpływają na szybkość reakcji?
Jaką jednostką wyraża się szybkość reakcji?
Czy równanie kinetyczne można wyznaczać na podstawie równania reakcji chemicznej czy na podstawie serii doświadczeń?
Co to jest stała szybkości reakcji?
Jak wyznaczyć jednostkę stałej szybkości?
Co to jest energia aktywacji?
Co to jest stan przejściowy?
Czym się różni stan przejściowy od produktu przejściowego?