Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ortocentrum
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje podstawowe konstrukcje geometryczne
zna i stosuje pojęcie wysokości trójkąta i ortocentrum
zna i stosuje twierdzenie Cevy
konstruuje i bada własności trójkąta ortycznego
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi o przypomnienie zagadnień dotyczących trzech prostych, które przecinają się w jednym punkcie – tak kieruje dyskusją, by pojawiły się pojęcia symetralnej, dwusiecznej, środkowej. Następnie formułuje twierdzenie Cevy. Następnie prosi o przypomnienie pojęcia wysokości trójkąta.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o zaznaczenie wysokości trójkąta na wcześniej przygotowanym rysunku i formułuje problem istnienia ich punktu przecięcia. Nauczyciel wprowadza pojęcie ortocentrum i uczniowie ustalają kryteria jego położenia w zależności od rodzaju trójkąta. Następnie poleca uruchomić symulację interaktywną i wykonać zamieszczone w niej polecenia.
Nauczyciel formułuje twierdzenie o istnieniu ortocentrum i proponuje dorysować odpowiedni trójkąt, jak w dowodzie. Następnie prosi uczniów o określenie, czym są wysokości danego trójkąta dla trójkąta dorysowanego i na tej podstawie uczniowie zapisują niezbędne dla dowodu spostrzeżenia i formułują formalny dowód.
Nauczyciel prezentuje rysunek trójkąta z dorysowanymi wysokościami i zaznaczonym ortocentrum. Następnie zaznacza trójkąt, którego jednym z wierzchołków jest ortocentrum, a dwa pozostałe to dowolne wierzchołki trójkąta i prosi o wyznaczenie ortocentrum tego „nowego” trójkąta. Uczniowie formułują odpowiednią hipotezę. Nauczyciel podaje twierdzenie o „wzajemności ortocentrum” i uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzają dowód.
Nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie. Uczniowie rozwiązują problem w parach i wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy efekty pracy.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Zachęca uczniów do przeprowadzenia dowodu twierdzenia o ortocentrum i okręgu opisanym na trójkącie.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można ją wykorzystać przy realizacji tematu o wysokościach trójkąta.