Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy entropia ulega zmianie podczas przemian fazowych?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem metody naukowej;
6) stosuje poprawną terminologię.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przejścia fazowe;
definiuje ciało stałe, ciecz i gaz;
wyjaśnia zależność entropii od stanu skupienia.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materialu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
aplikacja Mentimeter;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, po czym zadaje uczniom pytanie: jakie występują stany skupienia oraz jakie procesy są związane ze zmianami stanu skupienia?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel z użyciem aplikacji Mentimetera zacheca uczniów do podania skojarzeń do pojęcia „entropia”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film na temat zmian entropii w przejściach fazowych.
Celem utrwalenia wiadomości z obejrzanego filmu, nauczyciel inicjuje dyskusję zadając przykładowe pytania – Jakie znają stany skupienia? Jakie procesy towarzyszą zmianom stanów skupienia? Jak zmienia się w nich entropia?
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje uczniom schemat przedstawiający zmianę entropii w zależności od przemian fazowych (poniżej). Uczniowie uzupełniają na schemacie stany skupienia, wpisują w odpowiednie miejsce nazwę przemiany fazowej oraz wyjaśniają wzrost entropii. Po minionym czasie wskazani lub chętni uczniowie prezentują wyniki pracy, a nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące obliczania zmiany entropii, Po czym wykonują ćwiczenie nr 8 w sekcji „sprawdź się”. Chętny uczeń prezentuje na forum klasy sposób rozwiązania zadania. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi ucznia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to jest entropia? Jakie wyróżniamy procesy towarzyszące zmianom stanów skupienia? Jak zmienia się entropia podczas przejść fazowych? Od czego zależy liczba faz w układzie termodynamicznym?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas przygotowania się do lekcji, czy do sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji dla lepszego rozumienia treści mogą obejrzeć film.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest entropia?
Jakie wyróżniamy procesy towarzyszące zmianom stanów skupienia?
Jak zmienia się entropia podczas przejść fazowych?
Od czego zależy liczba faz w układzie termodynamicznym?