Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy entropia ulega zmianie podczas przemian fazowych?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem metody naukowej;

6) stosuje poprawną terminologię.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia przejścia fazowe;

  • definiuje ciało stałe, ciecz i gaz;

  • wyjaśnia zależność entropii od stanu skupienia.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • analiza materialu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • aplikacja Mentimeter;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, po czym zadaje uczniom pytanie: jakie występują stany skupienia oraz jakie procesy są związane ze zmianami stanu skupienia?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel z użyciem aplikacji Mentimetera zacheca uczniów do podania skojarzeń do pojęcia „entropia”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film na temat zmian entropii w przejściach fazowych.

  2. Celem utrwalenia wiadomości z obejrzanego filmu, nauczyciel inicjuje dyskusję zadając przykładowe pytania – Jakie znają stany skupienia? Jakie procesy towarzyszą zmianom stanów skupienia? Jak zmienia się w nich entropia?

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje uczniom schemat przedstawiający zmianę entropii w zależności od przemian fazowych (poniżej). Uczniowie uzupełniają na schemacie stany skupienia, wpisują w odpowiednie miejsce nazwę przemiany fazowej oraz wyjaśniają wzrost entropii. Po minionym czasie wskazani lub chętni uczniowie prezentują wyniki pracy, a nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną.

R3zSTLWI4pAXa

Plik PDF o rozmiarze 93.50 KB w języku polskim
  1. Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące obliczania zmiany entropii, Po czym wykonują ćwiczenie nr 8 w sekcji „sprawdź się”. Chętny uczeń prezentuje na forum klasy sposób rozwiązania zadania. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi ucznia.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to jest entropia? Jakie wyróżniamy procesy towarzyszące zmianom stanów skupienia? Jak zmienia się entropia podczas przejść fazowych? Od czego zależy liczba faz w układzie termodynamicznym?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas przygotowania się do lekcji, czy do sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji dla lepszego rozumienia treści mogą obejrzeć film.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest entropia?

  • Jakie wyróżniamy procesy towarzyszące zmianom stanów skupienia?

  • Jak zmienia się entropia podczas przejść fazowych?

  • Od czego zależy liczba faz w układzie termodynamicznym?