Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Romantyzm – powtórzenie wiadomości cz. 2
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
syntetyzuje wiadomości dotyczące epoki romantyzmu w literaturze i sztuce,
charakteryzuje literaturę romantyczną,
przedstawia najważniejsze motywy literatury romantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Romantyzm – powtórzenie wiadomości cz. 2”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta o ramy czasowe epoki romantyzmu w Europie i w Polsce, najważniejsze idee, typ bohatera romantycznego. Uczniowie odpowiadają, korzystając ze swej dotychczasowej wiedzy i posiłkując się informacjami z bloku tekstowego.
Faza realizacyjna:
Prowadzący prosi, by uczniowie podzielili się na 4‑osobowe zespoły, w których będą pracowali z multimediami. Każda z grup losuje dwa nazwiska twórców przedstawionych w prezentacji multimedialnej, a następnie wykonuje polecenie 1, odnosząc się do wybranych pisarzy. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup przedstawiają odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Wspólne wnioski uczniowie zapisują w zeszytach.
W tych samych grupach uczniowie przystępują do pracy z galerią multimedialną. Liderzy zespołów losują po dwa nazwiska twórców i uczniowie opracowują mapę myśli zgodnie z poleceniem 1 z tej sekcji. Po zakończeniu pracy uczniowie notują uzupełnioną mapę myśli w zeszytach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Jakie gatunki są charakterystyczne dla literatury romantycznej? Jakie idee łączą romantyzm polski z europejskim? Czym wyróżniała się polska literatura romantyczna na tle dzieł europejskich tej epoki?
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu
Praca domowa:
Uczniowie wykonują do wyboru: polecenie 2 z prezentacji multimedialnej lub polecenie 2 z galerii interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Przybylski, Alina Witkowska, Romantyzm, Warszawa 1997.
Czesław Miłosz, Historia literatury polskiej, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.