Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kobieta w rzeźbie Augusta Rodina i w erotykach Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna dzieła rzeźbiarskie Auguste’a Rodina;
porówna sposób przedstawienia erotyzmu w sztuce plastycznej i poezji młodopolskiej Kazimierza Przerwy‑Tetmajera;
zauważy sposoby mówienia o miłości i zwrócisz uwagę na środki językowego i artystycznego wyrazu;
utrwali terminy związane z estetyką modernistyczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi chętne osoby o przygotowanie informacji na temat tego, czym jest erotyk (w literaturze i sztuce) oraz zaprezentowanie kilku przykładów takich dzieł.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do zajęć. Chętne osoby przedstawiają informacje przygotowane w domu.
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Drama. Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na czteroosobowe zespoły. Informuje uczniów, że będą pracować metodą dramy i wyjaśnia jej zasady:
a. Przedstawia temat związany z lekcją: Kobieta w rzeźbie Augusta Rodina i w erotykach Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego;
b. Przedstawia technikę dramy. Wyjaśnia, że uczniowie wcielą się w różne role. Członkowie każdego zespołu zdecydują, jaką chcą przyjąć rolę (np. dziennikarza komentatora w studiu telewizyjnym, dziennikarza przeprowadzającego wywiad, osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad) - może ich być dwóch;
c. Nauczyciel przekazuje instrukcje dotyczące sposobu wykonania zadań - każda z osób odgrywających rolę ma określone zadania (np. komentator w studiu odpowiada za rzetelną i merytoryczną informację, dziennikarz przeprowadzający wywiad za przygotowanie interesujących pytań, osoba, z którą przeprowadzany jest wywiad, w jak największym stopniu powinna wczuć się w swoją rolę itp.); d. Następnie każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy.
Nauczyciel informuje, ile czasu grupy mają na przygotowanie dramy i jak długo mogą trwać scenki. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają przygotowane przez grupy prezentacje. Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają kolegów. Nauczyciel również podsumowuje występy uczniów.Uczniowie indywidualnie zapoznają się z ilustracją interaktywną. Następnie wskazują jedno z zaprezentowanych dzieł, w którym widać przejawy symbolizmu lub impresjonizmu.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Zapoznaj się z galerią interaktywną i porównaj przedstawione w niej rzeźby Rodina przedstawiające kobiety z ich obrazem, jaki wyłania się z twórczości Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
Materiały pomocnicze:
M. Laurent, Rodin, Penta, Warszawa 1991.
R.M. Rilke, Auguste Rodin, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1963.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.