Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Obejrzyj rzeźbę, a następnie dokonaj jej krótkiego opisu.

R1IsmWWPc2NC5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RPSVDOu6wmixR
August Rodin, Wieczna wiosna, rzeźba, 1884
Źródło: Auguste Rodin , Wieczna wiosna, 1884, Wikimedia Commons, domena publiczna.
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z wierszem i odpowiedz, która strofa, według ciebie, najlepiej koresponduje z rzeźbą Augusta Rodina Wieczna wiosna. Swoją wypowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z wierszem i odpowiedz, która strofa, według ciebie, najlepiej koresponduje z rzeźbą Augusta Rodina Wieczna wiosna. Swoją wypowiedź uzasadnij.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Lubię, kiedy kobieta…

Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu,
kiedy w lubieżnem zwisa przez ramię przegięciu,
gdy jej oczy zachodzą mgłą, twarz cała blednie,
i wargi się wilgotne rozchylą bezwiednie.

Lubię, kiedy ją rozkosz i żądza oniemi,
gdy wpija się w ramiona palcami drżącemi,
gdy krótkim, urywanym oddycha oddechem,
i oddaje się cała z mdlejącym uśmiechem.

I lubię wstyd co się kobiecie zabrania
przyznać, że czuje rozkosz, że moc pożądania
zwalcza ją, a sycenie żądzy oszalenia,
gdy szuka ust, a lęka się słów i spojrzenia.

Lubię to — i tę chwilę lubię, gdy koło mnie
wyczerpana, zmęczona leży nieprzytomnie,
a myśl moja już od niej wybiega skrzydlata
w nieskończone przestrzenie nadziemskiego świata.

2 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Lubię, kiedy kobieta…, [w:] Antologia liryki młodopolskiej, oprac. I. Sikora, Wrocław 1990, s. 273–274.
R13IpOA4WFGHY
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3
R1JRwEJZpHoVJ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Rim1sdQQMggAJ11
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 4

Czy w wierszach Kazimierza Przerwy‑Tetmajera dominuje, według ciebie, hedonizm czy erotyzm, a może dekadentyzm? Uzupełniaj zdania, uzasadnij swój wybór.

RLRQhajVYhSzp
W utworze Lubię, kiedy kobieta dominuje (Uzupełnij) . W wierszu Ja, kiedy usta bardziej dostrzec można (Uzupełnij) . (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z fragmentem tekstu, a następnie oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zgadzasz się z twierdzeniem lub Fałsz, jeśli jest odwrotnie.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu, a następnie oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zgadzasz się z twierdzeniem lub Fałsz, jeśli jest odwrotnie.
Tatarkiewicz Władysław Dzieje sześciu pojęć

[...] Nikt nie chciał bardziej od Rodina, w teorii i praktyce, poddawać się rzeczywistości; naśladował ją. Był jednak przekonany, że artysta nie może naśladować jej biernie, że zmuszony jest kłaść akcenty, a może to robić tak lub inaczej. Pisał wprawdzie, że „jedyną zasadą w sztuce jest kopiować to, co się widzi”, jednakże uważał, że mimo to „odlew z rzeczywistości jest mniej prawdziwy od jego rzeźb”. Dlaczego? Bo rzeźbiarz „zachowuje w pamięci całość” […]. Co więcej, podczas gdy odlew daje tylko zewnętrzny wygląd […] to rzeźbiarz „odtwarza również ducha, który przecież także jest składnikiem przyrody”. „Akcentuję te linie, które najlepiej wyrażają interpretowany przeze mnie stan ducha”. Artysta więc akcentuje, a tym samym interpretuje, scala, pogłębia.

5 Źródło: Tatarkiewicz Władysław, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2011, s. 456.
R1Xw0LT8NXhGr
Rzeźby Augusta Rodina powstawały głównie w konwencji realistycznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rzeźbiarz nie nadawał rzeczywistości dodatkowych sensów i znaczeń. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kopiowanie artysta rozumie jako wierne i bezkrytyczne odwzorowanie natury. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Artysta dzięki swojej technice pogłębiał istotę rozumienia rzeczy, które przedstawiał. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. August Rodin, wypowiadając sądy na temat swojej twórczej pracy zbliżył się do koncepcji symbolizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
REIHu8aWJ9PwA21
Ćwiczenie 6
Dokonaj zestawienia dwóch różnych tekstów kultury: utworu poetyckiego oraz rzeźby. Określ podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma dziełami, grupując poszczególne określenia w odpowiednich częściach tabeli. wiersz Możliwe odpowiedzi: 1. podział na strofy, 2. środki poetyckie, 3. brzmienie (prozodia), 4. oryginalność, 5. wyobraźnia artystyczna, 6. budowa, 7. środki wyrazu, 8. faktura, 9. kierunek, 10. wrażenia pozawerbalne (pozajęzykowe), 11. rym, 12. temat, 13. ekspresja, 14. tworzywo: język, 15. motyw, 16. intymna relacja z odbiorcą, 17. przestrzenność, 18. walory poetyckie, 19. nurt, 20. kompozycja, 21. dotyk, 22. wizualność, 23. tworzywo: marmur, drewno, brąz rzeźba Możliwe odpowiedzi: 1. podział na strofy, 2. środki poetyckie, 3. brzmienie (prozodia), 4. oryginalność, 5. wyobraźnia artystyczna, 6. budowa, 7. środki wyrazu, 8. faktura, 9. kierunek, 10. wrażenia pozawerbalne (pozajęzykowe), 11. rym, 12. temat, 13. ekspresja, 14. tworzywo: język, 15. motyw, 16. intymna relacja z odbiorcą, 17. przestrzenność, 18. walory poetyckie, 19. nurt, 20. kompozycja, 21. dotyk, 22. wizualność, 23. tworzywo: marmur, drewno, brąz podobieństwa Możliwe odpowiedzi: 1. podział na strofy, 2. środki poetyckie, 3. brzmienie (prozodia), 4. oryginalność, 5. wyobraźnia artystyczna, 6. budowa, 7. środki wyrazu, 8. faktura, 9. kierunek, 10. wrażenia pozawerbalne (pozajęzykowe), 11. rym, 12. temat, 13. ekspresja, 14. tworzywo: język, 15. motyw, 16. intymna relacja z odbiorcą, 17. przestrzenność, 18. walory poetyckie, 19. nurt, 20. kompozycja, 21. dotyk, 22. wizualność, 23. tworzywo: marmur, drewno, brąz
31
Ćwiczenie 7

Wykorzystując określenia z poprzedniego ćwiczenia, porównaj sposób przedstawienia kobiety w wybranej rzeźbie Augusta Rodina i w wybranym wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

R6jFU4bjZZhTX
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uzasadnij tezę, wedle której nagość ukazana w wierszach Kazimierza Przerwy‑Tetmajera oraz rzeźbach Augusta Rodina jest elementem sztuki.

R6jFU4bjZZhTX
(Uzupełnij).