Sprawdź się
Obejrzyj rzeźbę, a następnie dokonaj jej krótkiego opisu.
Lubię, kiedy kobieta…Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu,
kiedy w lubieżnem zwisa przez ramię przegięciu,
gdy jej oczy zachodzą mgłą, twarz cała blednie,
i wargi się wilgotne rozchylą bezwiednie.Lubię, kiedy ją rozkosz i żądza oniemi,
gdy wpija się w ramiona palcami drżącemi,
gdy krótkim, urywanym oddycha oddechem,
i oddaje się cała z mdlejącym uśmiechem.I lubię wstyd co się kobiecie zabrania
przyznać, że czuje rozkosz, że moc pożądania
zwalcza ją, a sycenie żądzy oszalenia,
gdy szuka ust, a lęka się słów i spojrzenia.Lubię to — i tę chwilę lubię, gdy koło mnie
wyczerpana, zmęczona leży nieprzytomnie,
a myśl moja już od niej wybiega skrzydlata
w nieskończone przestrzenie nadziemskiego świata.
Czy w wierszach Kazimierza Przerwy‑Tetmajera dominuje, według ciebie, hedonizm czy erotyzm, a może dekadentyzm? Uzupełniaj zdania, uzasadnij swój wybór.
Dzieje sześciu pojęć[...] Nikt nie chciał bardziej od Rodina, w teorii i praktyce, poddawać się rzeczywistości; naśladował ją. Był jednak przekonany, że artysta nie może naśladować jej biernie, że zmuszony jest kłaść akcenty, a może to robić tak lub inaczej. Pisał wprawdzie, że „jedyną zasadą w sztuce jest kopiować to, co się widzi”, jednakże uważał, że mimo to „odlew z rzeczywistości jest mniej prawdziwy od jego rzeźb”. Dlaczego? Bo rzeźbiarz „zachowuje w pamięci całość” […]. Co więcej, podczas gdy odlew daje tylko zewnętrzny wygląd […] to rzeźbiarz „odtwarza również ducha, który przecież także jest składnikiem przyrody”. „Akcentuję te linie, które najlepiej wyrażają interpretowany przeze mnie stan ducha”. Artysta więc akcentuje, a tym samym interpretuje, scala, pogłębia.
Wykorzystując określenia z poprzedniego ćwiczenia, porównaj sposób przedstawienia kobiety w wybranej rzeźbie Augusta Rodina i w wybranym wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
Uzasadnij tezę, wedle której nagość ukazana w wierszach Kazimierza Przerwy‑Tetmajera oraz rzeźbach Augusta Rodina jest elementem sztuki.