Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Na czym polega zjawisko izomerii optycznej?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:
6) wyjaśnia zjawisko izomerii optycznej; wskazuje centrum stereogeniczne (asymetryczny atom węgla); rysuje wzory w projekcji Fischera izomerów optycznych: enancjomerów i diastereoizomerów; uzasadnia warunki wystąpienia izomerii optycznej w cząsteczce związku o podanej nazwie lub o podanym wzorze; ocenia, czy cząsteczka o podanym wzorze stereochemicznym jest chiralna.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: czynność optyczna, skręcalność właściwa, światło spolaryzowane;
analizuje zjawisko polaryzacji światła i wyjaśnia zasadę działania polarymetru;
na podstawie znajomości kąta skręcania płaszczyzny polaryzacji oblicza skręcalność właściwą substancji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
pogadanka;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
animacja;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej okładkę e‑materiału, na którym przedstawione są promienie świetlne, po czym zadaje pytanie: Czym jest światło oraz fala elektromagnetyczna? Nauczyciel prosi chętnego ucznia o narysowanie na tablicy wektorów fali świetlnej. Jeżeli uczeń niepoprawnie narysuje schemat, wówczas nauczyciel wyświetla poprawną odpowiedź na tablicy multimedialnej zawartą w e‑materiale w sekcji „przeczytaj”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czym jest światło spolaryzowane i czynność optyczna? Propozycje uczniowie zapisują na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” i poszukują odpowiedzi na pytania: Co to jest polaryzator? Jak jest zbudowany polarymetr? Jakie substancje wykazują aktywność optyczną? Co to znaczy, że płaszczyzna światła spolaryzowanego jest skręcona w lewo lub w prawo? Po wyznaczonym czasie chętni/wyznaczeni uczniowie udzielają odpowiedzi – pogadanka, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Powrót do fazy wstępnej i konfrontacja znaczenia wyrażenia: światło spolaryzowane i czynność optyczna.
Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” dotyczące skręcalności właściwej: od czego zależy kąt skręcania płaszczyzny polaryzacji, jak się oblicza skręcalność właściwą. Po omówieniu przez uczniów na forum tego zagadnienia nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się” – chętny uczeń podchodzi do tablicy i podejmuje próbę rozwiązania zadania. Nauczyciel wspiera ucznia.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „W jakich urządzeniach czy przedmiotach codziennego użytku wykorzystuje się zjawisko polaryzacji światła”? Uczniowie pracują w parach, mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz wykorzystać swoją wiedzę na ten temat.
Nauczyciel poleca uczniom samodzielną pracę z medium bazowym – animacją dotyczącą zasady działania polarymetru. Uczniowie analizują medium, a następnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując zadania załączone do medium bazowego.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania od najłatwiejszych. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudność sprawiało mi...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Odpowiedz pisemnie na pytania: co się stanie z odczytaną skręcalnością i skręcalnością właściwą, jeżeli podczas pomiaru czynności optycznej roztworu glukozy w wodzie:
a) zwiększymy trzykrotnie stężenie roztworu?
b) zmniejszymy dwukrotnie drugość rurki polarymetrycznej?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana podczas rozwiązywania ćwiczeń zadanych w ramach pracy domowej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje:
arkusze papieru A4;
mazaki;
arkusz papieru ze schematem termometru ze skalą oraz samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Dodatkowa literatura:
Dryński T.: Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki. PWN, Warszawa 1980 (lub inne wyd.).
Mazurkiewicz J., Rębilas K., Wyznaczanie stężenia roztworów cukru przy pomocy polarymetru. Pracownia Fizyczna, UR w Krakowie. http://krzysztofrebilas.republika.pl/Gotowe/cw-45.pdf
Magiera A. (red.): I Pracownia fizyczna. p. 4.10, Skręcenie płaszczyzny polaryzacji światła w cieczach, wyd. IV, IF UJ 2014; http://www.1pf.if.uj.edu.pl/documents/5046939/5227638/skrypt.pdf
Polarymetr. Pracownia Fizyczna, WFiIS AGH; http://www.fis.agh.edu.pl/~pracownia_fizyczna/cwiczenia/74_opis.pdf
Pomiar skręcenia płaszczyzny polaryzacji wywołanej przez roztwór sacharozy oraz wyznaczenie skręcalności właściwej, I Pracownia Fizyczna, WFiIS UŁ; http://kawe.wfis.uni.lodz.pl/IPF/Instrukcje/O-17.pdf
Polaryzacja światła; [https://www.youtube.com/watch?v=kxdHhERS8T4]