Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rg2kLVUdQLvkv1
Ćwiczenie 1
Światło spolaryzowane to Możliwe odpowiedzi: 1. światło pochodzące w lampy sodowej., 2. światło, w którym wygaszono wszystkie płaszczyzny drgań prócz jednej, która przechodzi równolegle do układu szczelin polaryzatora., 3. światło słoneczne., 4. światło, które po przejściu przez rurkę polarymetryczną ulega skręceniu w prawą stronę.
R1GmF8nZsn1ee1
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie. Substancja lewoskrętna to: Możliwe odpowiedzi: 1. związek, który powoduje polaryzację światła., 2. związek nieczynny optycznie., 3. skręcający w lewo płaszczyznę polaryzacji światła zawsze o kąt 90°., 4. izomer związku optycznie czynnego, enancjomer skręcający w lewo płaszczyznę polaryzacji światła.
Rikq6pLlBjTJ21
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Wstaw w puste słowa odpowiednie wyrażenia. Po umieszczeniu fragmentu kwarcu lub roztworu glukozy pomiędzy 1. optycznie czynnymi, 2. analizator, 3. analizator, 4. polaryzator, 5. aktywnością optyczną, 6. płaszczyznę polaryzacji, 7. rurce polarymetrycznej i analizator, zaobserwujemy rozjaśnienie pola widzenia. Jeżeli obrócimy o pewien kąt 1. optycznie czynnymi, 2. analizator, 3. analizator, 4. polaryzator, 5. aktywnością optyczną, 6. płaszczyznę polaryzacji, 7. rurce polarymetrycznej, wiązka przechodząca może zostać całkowicie wygaszona. Wniosek: substancja skręca 1. optycznie czynnymi, 2. analizator, 3. analizator, 4. polaryzator, 5. aktywnością optyczną, 6. płaszczyznę polaryzacji, 7. rurce polarymetrycznej. Kąt skręcenia płaszczyzny drgań jest równy kątowi o jaki należy skręcić 1. optycznie czynnymi, 2. analizator, 3. analizator, 4. polaryzator, 5. aktywnością optyczną, 6. płaszczyznę polaryzacji, 7. rurce polarymetrycznej, aby uzyskać wygaszenie wiązki po umieszczeniu substancji w 1. optycznie czynnymi, 2. analizator, 3. analizator, 4. polaryzator, 5. aktywnością optyczną, 6. płaszczyznę polaryzacji, 7. rurce polarymetrycznej. Ciała zachowujące się w ten sposób nazywamy ciałami 1. optycznie czynnymi, 2. analizator, 3. analizator, 4. polaryzator, 5. aktywnością optyczną, 6. płaszczyznę polaryzacji, 7. rurce polarymetrycznej, a zachodzące zjawisko nazywamy 1. optycznie czynnymi, 2. analizator, 3. analizator, 4. polaryzator, 5. aktywnością optyczną, 6. płaszczyznę polaryzacji, 7. rurce polarymetrycznej.
2
Ćwiczenie 4

Uzupełnij tabelę, wstawiając odpowiednie określenia.

RYbOzXFNBdQqy
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Uzupełnij opis na rysunku i na jego podstawie oceń, jaka substancja została umieszczona w rurce polarymetrycznej (czynna optycznie/nieczynna optycznie).

ReJGcXjuLggeS
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisz budowę polarymetru.

R1ItSk1gltP90
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Tomek i Adam dokonali pomiaru kąta skręcenia płaszczyzny światła spolaryzowanego α roztworu D‑glukozy. W tym celu przygotowali roztwory do pomiaru, a następnie skorzystali z polarymetru umieszczonego w pracowni chemicznej. Temperatura w pracowni wynosiła 17°. Tomek zanotował kąt + 52,7, natomiast Adam + 44.

Wyjaśnij, dlaczego uczniowie uzyskali inne wyniki.

R18hjJGYvXdQo
Odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 7

Poniżej przedstawiono wykres zależności kąta α skręcenia płaszczyzny polaryzacji od stężenia roztworu c dla pewnego cukru.

RmBJEcVfZOs96
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • kąt skręcania [font-style: italic;]α[/] [[°]]: 16
    • Kąt skręcenia α [[°]]: 5; Podpis osi wartości: stężenie procentowe [[%]]
  • 2. zestaw danych:
    • kąt skręcania [font-style: italic;]α[/] [[°]]: 39
    • Kąt skręcenia α [[°]]: 10; Podpis osi wartości: stężenie procentowe [[%]]
  • 3. zestaw danych:
    • kąt skręcania [font-style: italic;]α[/] [[°]]: 65
    • Kąt skręcenia α [[°]]: 15; Podpis osi wartości: stężenie procentowe [[%]]
  • 4. zestaw danych:
    • kąt skręcania [font-style: italic;]α[/] [[°]]: 80
    • Kąt skręcenia α [[°]]: 20; Podpis osi wartości: stężenie procentowe [[%]]
RLx5TmOVjcePV
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, czym jest polaryzator oraz podaj przykłady substancji używanych jako polaryzatory. Do wykonania tego zadania skorzystaj również z innych źródeł informacji.

R1bvaqiFx7HL9
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Oblicz skręcalność właściwą roztworu glukozy o stężeniu c=0,2 gcm3, jeżeli roztwór umieszczono w rurce polarymetrycznej o długości 10 cm, a pomiaru dokonano przy długości fali 589 nm, w temperaturze 298 K. Kąt skręcenia płaszczyzny polaryzacji wynosił + 27°.

RdiVtxNvls3ir
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1WZeSayi0K8k
(Uzupełnij).