Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rola obrzędów przejścia w życiu człowieka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa. Uczeń:
8) wyjaśnia znaczenie obrzędów przejścia i wykazuje ich obecność w polskiej kulturze współczesnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje koncepcję dotyczącą obrzędów przejścia autorstwa Arnolda van Gennepa;
analizuje kwestię konstrukcji czasu w obrzędach przejścia;
wyjaśnia znaczenie obrzędów przejścia oraz dowodzi ich obecności w kulturze współczesnej w Polsce i na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują teksty kultury dotyczące różnych obrzędów przejścia.
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca na temat tego, w jakich obrzędach przejścia uczniowie już uczestniczyli, a jakie jeszcze ich czekają.
Przedstawienie tematu „Rola obrzędów przejścia w życiu człowieka” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do zagadnień poruszonych w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
Podział na cztery lub pięć grup. Każdy zespół przygotowuje krótką prezentację dot. rytuału przejścia przedstawionego w wybranym tekście kultury. Grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy na forum.
Praca w parach – wykonanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem dyskusja na temat tego, ile wspólnego mają ze sobą rytuały plemienne i bale debiutantek. Po wymianie opinii chętne osoby formułują wnioski.
Praca domowa:
Odpowiedz pisemnie na pytanie zamieszczone pod audiobookiem.
Materiały dodatowe
Radosław Tomalski, O pojęciach sacrum i profanum, gazeta.us.edu.pl.
Sylwia Jaskulska, Współczesne rytuały przejścia z dzieciństwa do dorosłości: baśń o Śpiącej Królewnie, [w:] Adam Grabowski, Magdalena Zaorska, Bajka, baśń, legenda i mit w naukowych opracowaniach, Olsztyn 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być inspiracją do przygotowania przez uczniów prezentacji multimedialnej na temat rytuałów przejścia w wybranej grupie społecznej.