Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Prawda uczuć, maska ironii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
3. Rozumienie konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
4. Rozróżnianie kultury wysokiej i niskiej, elitarnej i popularnej oraz dostrzeganie związków między nimi.
5. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
6. Kształtowanie różnorodnych postaw czytelniczych: od spontanicznego czytania do odbioru opartego na podstawach naukowych.
7. Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
8. Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
9. Kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich.
10. Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
11. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna wybranych przedstawicieli pokolenia Kolumbów;

  • analizuje wybrane utwory Mirona Białoszewskiego i Wisławy Szymborskiej;

  • analizuje rolę dystansu i ironii w poezji polskiej tworzonej po roku 1945;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Prawda uczuć, maska ironii” i prosi ich o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi trzech uczniów o wspólne przygotowanie prezentacji „Pokolenie Kolumbów”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” i odczytuje cele ucznia. Uczniowie samodzielnie czytają treść wprowadzenia i na głos omawiają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę na podstawie tekstu: „Trzy pokolenia poetów” w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Prezentacja uczniów. Zgłoszeni przed lekcją uczniowie przedstawiają prezentację „Pokolenie Kolumbów”. Reszta uczniów zapisuje notatki.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przystępują do burzy mózgów: Co przyniosła odwilż?. Uczniowie wraz z nauczycielem dyskutują na podany temat. Nauczyciel dopowiada informacje i komentuje.

  2. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z nich opracowuje podrozdziały: grupa 1: Twórczość Mirona Białoszewskiego; grupa 2: Twórczość Wisławy Szymborskiej. Zespoły odpowiadają na pytania:
    – Jakie były okoliczności powstania utworów?
    – Jaki wpływ na powstanie utworów ma biografia autora?
    – Do jakiego nurtu literackiego należą utwory? Co o tym świadczy? Uczniowie przedstawiają odpowiedzi na podane pytania. Nauczyciel analizuje je i komentuje.

  3. Uczniowie wyświetlają sekcję „Animacja” i tworzą cztery grupy. Nauczyciel wyznacza każdej grupie polecenia: 1‑4. Po umówionym czasie następuje prezentacja. Uczniowie dopowiadają. Nauczyciel dokonuje analizy prac uczniów.

  4. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla sekcję „Animacja”. Prosi uczniów o przygotowanie odpowiedzi do polecenia 5.

  2. Uczniowie omawiają zdobyte umiejętności. Analizują, czego dotyczyła lekcja.

Praca domowa:

  1. Uczniowie czytają tekst do ćwiczeń 6‑9 z sekcji „Sprawdź się” i rozwiązują zadania.

Materiały pomocnicze:

  • George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.

  • E. Miodońska‑Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1974.

  • Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.