Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Punkty procentowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza punkty procentowe w sytuacji praktycznej i porównuje je z rzeczywistą zmianą procentową

  • określa zmiany stóp procentowych w sytuacjach praktycznych

  • dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązania problemu z kontekstem realistycznym

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • gra dydaktyczna bankier

  • rybki w akwarium

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup wybiera jedną osobę, która będzie bankierem.

Faza realizacyjna:

  1. Grupy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”. W tym czasie bankierzy wspólnie analizują przykłady zawarte w animacji. Muszą je dobrze zrozumieć, bo ich zadaniem będzie zaprezentowanie tych zadań swoim grupom.

  2. Bankierzy wracają do grup i przedstawiają to, czego się nauczyli.

  3. Uczniowie pod kierunkiem bankierów rozwiązują wybrane 2 zadania spośród ćwiczeń interaktywnych.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusja metodą rybki w akwarium. W dyskusji biorą udział bankierzy i dwaj inni uczniowie. Celem dyskusji jest podsumowanie zdobytej wiedzy – bankierzy tłumaczą potencjalnym klientom (czyli dwóm wybranym uczniom) różnicę między punktem procentowym , procentem a stopą procentową.

  2. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup, a w szczególności bankierów.  

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, których nie wykonali w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Procent i promilD1a8DqZjProcent i promil

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako materiał kształtujący umiejętności wykonywania działań na ułamkach.