Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Punkty procentowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza punkty procentowe w sytuacji praktycznej i porównuje je z rzeczywistą zmianą procentową
określa zmiany stóp procentowych w sytuacjach praktycznych
dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązania problemu z kontekstem realistycznym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
gra dydaktyczna bankier
rybki w akwarium
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup wybiera jedną osobę, która będzie bankierem.
Faza realizacyjna:
Grupy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”. W tym czasie bankierzy wspólnie analizują przykłady zawarte w animacji. Muszą je dobrze zrozumieć, bo ich zadaniem będzie zaprezentowanie tych zadań swoim grupom.
Bankierzy wracają do grup i przedstawiają to, czego się nauczyli.
Uczniowie pod kierunkiem bankierów rozwiązują wybrane 2 zadania spośród ćwiczeń interaktywnych.
Faza podsumowująca:
Dyskusja metodą rybki w akwarium. W dyskusji biorą udział bankierzy i dwaj inni uczniowie. Celem dyskusji jest podsumowanie zdobytej wiedzy – bankierzy tłumaczą potencjalnym klientom (czyli dwóm wybranym uczniom) różnicę między punktem procentowym , procentem a stopą procentową.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup, a w szczególności bankierów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, których nie wykonali w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Procent i promilProcent i promil
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako materiał kształtujący umiejętności wykonywania działań na ułamkach.