Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Mazur

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 33. Chwyty erystyczne. Część 1: argumentum ad vanitatemargumentum ad verecundiam

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
8. Argumentacja: dyskusja a wymiana poglądów, parlamentarne i logiczne kryteria rzetelnej dyskusji, nieuczciwe chwyty w dyskusji. Uczeń:
3) wskazuje przykładowe chwyty erystyczne (ad vanitatem, ad verecundiam, ad ignorantiam, ad personam, ad populum) stosowane w nieuczciwej dyskusji i opisuje, na czym polega ich nieuczciwość.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zrozumiesz naturę chwytów erystycznych.

  • Poznasz dwa charakterystyczne chwyty erystyczne: ad vanitatemad verecundiam.

  • Poćwiczysz rozpoznawanie tych chwytów i uzbrajanie się przeciw nim.

  • Pofilozofujesz z Monteskiuszem na temat ich stosowania.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są chwyty retoryczne i czym różnią się od błędów logicznych;

  • rozpoznaje chwyty retoryczne: ad vanitatemad verecundiam;

  • zna sposoby radzenia sobie w dyskusji z wymienionymi chwytami i stosuje je w praktyce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, kto jest dla nich w życiu autorytetem, oraz wskazanie, w jakich okolicznościach i rozumowaniach ta osoba odgrywa rolę autorytetu. Każdy uczeń ma za zadanie przygotować krótką notatkę na ten temat.

Faza wstępna

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje odpowiedzi, naprowadzając jednocześnie klasę na problem granic adekwatności powoływania się w życiu na dany autorytet.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  2. Nauczyciel dobiera uczniów w trzy-, czteroosobowe grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie, a następnie zaprezentowanie krótkiej rozmowy, w której w jakiś nieoczywisty sposób przemycony zostanie jeden z wybiegów prezentowanych w e‑materiale.

  3. Nauczyciel prosi wybrane grupy o przedstawienie swoich rozmów. Zadaniem reszty grupy jest ocena, w którym miejscu zastosowany został wybieg i na czym dokładnie polegał.

  4. Nauczyciel komentuje przebieg i rezultat kolejnych prezentacji, przechodząc do rozmowy kierowanej, w której podejmuje temat etycznych granic stosowania wybiegów. Czy w życiu występują okoliczności, w których ich stosowanie nie jest nieetyczne? Jeśli tak, to jakie mogą to być sytuacje oraz jak te dopuszczalne okoliczności precyzyjnie wyodrębnić?

  5. Koniec lekcji i praca domowa: zadaniem ucznia jest zastosowanie w rozmowie któregoś z wybiegów omówionych w e‑materiale, a następnie porozmawianie z ofiarą tego wybiegu  (po przeproszeniu i wyjaśnieniu, że to praca domowa), czy i na ile temu wybiegowi uległa.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Niemirowski T., Co to znaczy „nauczać filozofii”?, w: „Forum Pedagogiczne” 1(2015).

  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.