Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jezioro Aralskie i jezioro Czad
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek - środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
ocenia wpływ wielkich inwestycji hydrologicznych (np. Zapory Trzech Przełomów na Jangcy, Wysokiej Tamy na Nilu, zapory na rzece Omo zasilającej Jezioro Turkana) na środowisko geograficzne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje cechy Jeziora Aralskiego i jeziora Czad oraz ich zmiany na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat,
omawia przebieg katastrofy ekologicznej w rejonie jeziora Czad i Jeziora Aralskiego,
identyfikuje jej główne przyczyny w przypadku obu jezior,
ocenia konieczność podjęcia działań w celu powstrzymania katastrofy ekologicznej.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, debata, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, mapa świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Literatura dotycząca skutków budowy zapór wodnych:
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Bielecki R., Jezioro Aralskie – największa katastrofa ekologiczna minionego stulecia, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica” 2010, vol. 1, s. 6–13.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni przeczytać tekst e‑materiału i zapoznać się z innymi źródłami informacji na temat jeziora Czad i Jeziora Aralskiego.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Nauczyciel inicjuje pogadankę na temat czynników, które doprowadziły do katastrofy ekologicznej w rejonie Jeziora Aralskiego i jeziora Czad oraz ich negatywnych skutków dla środowiska i mieszkańców regionu.
Faza realizacyjna
Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych, określają położenie Jeziora Aralskiego i jeziora Czad. Alternatywnie można wykorzystać mapę ścienną.
Nauczyciel omawia zasady pracy uczniów. Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym zaprezentowanym przez nauczyciela oraz dokonują analizy grafik interaktywnych. Zdobyta wiedza pozwoli uczniom uczestniczyć w debacie.
Prezentacja grafik interaktywnych rozszerzających zakres treści przedstawionych w filmie i ich omówienie przez nauczyciela w interakcji z uczniami; uczniowie uzupełniają przedstawiane treści informacjami pozyskanymi przed lekcją z różnych źródeł.
Przedstawienie przez nauczyciela zasad organizacji debaty:
8–10 uczniów uczestniczy bezpośrednio w debacie, dzieląc się na zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy (uczniów typuje nauczyciel) – temat przewodni: „Czy można było zapobiec katastrofom ekologicznym w rejonie Jeziora Aralskiego i jeziora Czad?”.
dwie grupy siadają przy stołach ustawionych po obu stronach sali lekcyjnej, pozostali uczniowie zajmują miejsca w ławkach,
debatą kieruje nauczyciel, udzielając głosu na przemian poszczególnym stronom (zaczyna strona broniąca tezy) i podsumowując wystąpienia,
każda runda wypowiedzi zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy trwa 3‑4 minuty,
pozostali uczniowie głosują po każdej rundzie przesiadając się na odpowiednią stronę sali lekcyjnej (lub w inny sposób wyrażając swoją ocenę etapu debaty).
Przeprowadzenie debaty – proponowane tematy:
Czy rejon Jeziora Aralskiego i jeziora Czad był skazany na katastrofę ekologiczną?
Czy można było uniknąć katastrofy ekologicznej w rejonie Jeziora Aralskiego i jeziora Czad?
Czy rolnictwo w rejonie Jeziora Aralskiego i jeziora Czad mogło się rozwijać bez szkody dla środowiska?
Czy w tych regionach świata usprawiedliwiony jest rozwój gospodarczy odbywający się kosztem środowiska przyrodniczego?
Czy należy poświęcić jeziora w imię rozwoju gospodarczego regionu?
Czy należy prowadzić działania mające na celu rewitalizacje/renaturyzację Jeziora Aralskiego i jeziora Czad?
Czy konflikty środowisko przyrodnicze – rozwój gospodarczy regionu są możliwe do rozwiązania?
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty, zadaje pytania naprowadzające, a po każdej rundzie wypowiedzi podsumowuje jej przebieg bez wyrażania swojej opinii.
Podsumowanie wyników debaty przez nauczyciela, ocena aktywności, wskazanie zwycięskiej grupy.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej debaty, towarzyszącej jej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Wykonanie poleceń do multimediów zawartych w e‑materiale.
Praca pisemna (alternatywnie prezentacja multimedialna): czego uczy nas przykład katastrofy ekologicznej Jeziora Aralskiego i jeziora Czad?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedia zamieszczone w e‑materiale mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia. Znajdą także zastosowanie podczas lekcji dotyczących zagrożenia środowiska przez różne formy działalności gospodarczej, rozwoju zrównoważonego oraz przy powtórzeniu materiału z bloku tematycznego „Człowiek a środowisko geograficzne”. Być może zainspirują także ucznia do własnych przemyśleń dotyczących odpowiedzialności człowieka za stan środowiska oraz skutków nieracjonalnej gospodarki.