Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: historia

Temat: „Jedynymi naszymi przyjaciółmi są góry”. Kurdowie, naród bez państwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
3) wyjaśnia charakter konfliktów na Bliskim Wschodzie, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktu arabsko‑izraelskiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • prezentuje ważniejsze wydarzenia oraz postaci związane z dziejami Kurdów;

  • dokonuje oceny postawy mocarstw wobec kurdyjskich dążeń niepodległościowych;

  • proponuje rozwiązania sprawy kurdyjskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza),

  • elementy analizy SWOT,

  • analiza źródła kartograficznego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • telefony z dostępem do internetu,

  • arkusze papieru, flamastry.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „»Jedynymi naszymi przyjaciółmi są góry«. Kurdowie, naród bez państwa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji, omawia jej planowany przebieg.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia historię Kurdów do XX w. oraz podejmowane przez nich próby wywalczenia niepodległego państwa.

  2. Uczniowie analizują mapę załączoną do treści lekcji. Wymieniają terytoria zamieszkiwane przez Kurdów. Wskazują (na podstawie mapy oraz obejrzanego filmu) główną przeszkodę w utworzeniu jednego państwa kurdyjskiego, obejmującego większość zamieszkiwanych przez Kurdów obszarów.

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”: ustalają właściwą kolejność chronologiczną wydarzeń oraz analizują tekst źródłowy. Wspólnie z nauczycielem omawiają odpowiedzi na forum klasy.

  4. Praca w grupach. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe zespoły. Uczniowie tworzą zarys scenariusza serialu dokumentalnego dla młodzieży o dziejach Kurdów. Proponują tytuł serialu oraz tytuły sześciu odcinków. Ustalają, jakie wydarzenia historyczne obejmie każdy z odcinków serialu.

  5. Po wyznaczonym wcześniej czasie wybrane losowo grupy prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel omawia z uczniami zgłoszone propozycje.

Faza podsumowująca:

  1. Analiza SWOT. Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach przygotowali analizę SWOT dotyczącą możliwości sprawiedliwego rozwiązania sprawy kurdyjskiej. W razie potrzeby objaśnia uczniom tę metodę. Rysuje na tablicy lub wyświetla na tablicy interaktywnej tabelę do analizy SWOT (wady, zalety, szanse, zagrożenia płynące z proponowanego rozwiązania sprawy kurdyjskiej). Uczniowie przygotowują swoje argumenty odnośnie do mocnych stron (zalet) rozwiązania, szans oraz zagrożeń na przyszłość. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania. Po upływie wyznaczonego czasu chętni lub wybrani uczniowie umieszczają we właściwych miejscach tabeli swoje argumenty. Prowadzący dokonuje analizy wraz z uczniami oraz wspólnie zastanawiają się nad uzasadnieniem poszczególnych punktów. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o podsumowanie wyników analizy.

  2. Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być ochotnik) podsumowanie lekcji „»Jedynymi naszymi przyjaciółmi są góry«. Kurdowie, naród bez państwa”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 6 i 7.

Materiały pomocnicze:

P. Smoleński, Zielone migdały, czyli po co światu Kurdowie, Wołowiec 2016.

Najnowsza historia świata, t. 1, 1945‑1963, pod red. A. Patka, J. Rydla, J.J. Węca, Kraków 2000.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

Film edukacyjny może zostać wykorzystany jako element wprowadzenia do lekcji.