Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Patryk Wolny

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie wykresów funkcji logarytmicznych do opisu i interpretacji zagadnień związanych z naukami przyrodniczymi

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:
14) uczeń posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje informacje (interpretuje) wzór opisujący dane zjawisko

  • tworzy wzór funkcji na podstawie jej wykresu

  • posługuje się pojęciem czasu połowicznego zaniku oraz biologicznym czasem półtrwania

  • rozwiązuje równania wykładnicze

  • zna i stosuje własności logarytmów, również logarytmu naturalnego

  • przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza pomysłów

  • symulacja

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o przeprowadzenie w domu doświadczenia z monetami lub kostkami do gry.

Faza wstępna:

  1. Omówienie wyników doświadczenia przeprowadzonego przez uczniów przed lekcją.

  2. Podanie przez nauczyciela tematu: Zastosowanie krzywych wykładniczych i logarytmicznych do zagadnień związanych z naukami przyrodniczymi oraz celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie interaktywne dotyczące doświadczenia z monetami w części Przeczytaj.

  2. Uczniowie przeprowadzają symulację zjawiska rozpadu promieniotwórczego. Rozwiązują samodzielnie zadanie interaktywne dotyczące tej symulacji. Zapoznają się tekstem na temat informacji, które można uzyskać z otrzymanego w symulacji wykresu. Poznają pojęcie czasu połowicznego zaniku.

  3. Uczniowie zapoznają się z przykładem 1. Omawiają z nauczycielem różne sposoby rozwiązania problemu.

  4. Uczniowie zapoznają się z tekstem na temat biologicznego czasu półtrwania.

  5. Nauczyciel wprowadza pojęcie liczby Eulera (liczby Napiera) i logarytmu naturalnego.

  6. Uczniowie zapoznają się z przykładami 2, 3, 4 i 5. Dyskutują rozwiązania z nauczycielem.

  7. Uczniowie rozwiązują w grupach zadania od 1 do 6 z sekcji Sprawdź się. Kolejne grupy prezentują rozwiązania zadań na forum klasy (każda grupa jedno z zadań).

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem zadań z sekcji Sprawdź się.

  2. Podsumowanie informacji na temat krzywych wykładniczych i logarytmicznych.

Praca domowa:

Uczniowie zapoznają się z animacją i rozwiązują zadania związane z nią. Dodatkowo, rozwiązują zadania 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Funkcja logarytmicznaPFREdFngrFunkcja logarytmiczna

Wskazówki metodyczne:

Animacja może zostać wykorzystana na lekcji „Wzrost i zanik wykładniczy”