Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

przedmiot: chemia

Temat: Jakie sole stosowane są w kosmetykach?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Wymagania ogólne:

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Zakres podstawowy

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

3) opisuje tworzenie się emulsji, ich zastosowania; analizuje skład kosmetyków (np. na podstawie etykiety kremu, balsamu, pasty do zębów itd.) i wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat ich działania.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

3) opisuje tworzenie się emulsji, ich zastosowania; analizuje skład kosmetyków (np. na podstawie etykiety kremu, balsamu, pasty do zębów itd.) i wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat ich działania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji:

Uczeń:

  • wymienia nazwy soli wykorzystywanych do produkcji kosmetyków;

  • omawia istotne właściwości soli stosowanych w kosmetykach;

  • klasyfikuje sole do odpowiedniego rodzaju kosmetyku;

  • formułuje argumenty w dyskusji na temat „kosmetyki naturalne czy z substancjami produkowanymi sztucznie?”.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • prezentacja multimedialna;

  • technika zdań podsumowujących;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • kieszeń i szuflada.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale i programy do tworzenia prezentacji;

  • telefony uczniowskie z programem do czytania etykiet np. Czytamy Etykiety, Zdrowie – „E‑numery”, Tetra Pak, „E‑składniki”.

Przbieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: czy w naszej teraźniejszości można obejść się bez kosmetyków? Jakie substancje mogą wchodzić w skład kosmetyków? W jakim celu stosowane są akurat te składniki?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć: kosmetologia, kosmetyki.

Faza realizacyjna:

  1. Informacja dla uczniów: „Postanowiliście otworzyć drogerię w swoim mieście. Na początku działalności planujecie zorganizować serię spotkań z potencjalnymi klientami pod tytułem: Związki chemiczne wykorzystywane w kosmetologii. Pierwsze spotkanie dotyczy soli. Waszym celem jest zaprezentowanie różnych soli wykorzystywanych w poszczególnych typach kosmetyków”.

  2. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery grupy:

  • I grupa – palmitynian sodu i potasu, stearynian sodu i potasu, mleczan cynku;

  • II grupa – boran sodu woda(1/4), węgla wapnia, wodorowęglan sodu;

  • III grupa – węgla potasu, węglan magnezu, azotan(V) srebra(I);

  • IV grupa – siarczan(VI) wapnia, siarczek wapnia. Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału.

  1. Uczniowie przygotowują prezentację multimedialną wg kryteriów podanych w materiałach pomocniczych. Zadaniem uczniów jest wyszukanie informacji na temat zastosowania substancji chemicznych w kosmetykach (podać, jakie rodzaje kosmetyków zostały wzięte pod uwagę) oraz ich działania na organizm człowieka. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem. Uczniowie nawzajem mogą zadawać sobie pytania i udzielają odpowiedzi. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy.

  2. Nauczyciel odsyła uczniów do grafiki interaktywnej. Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniami tam zawartymi i wykonują załączone ćwiczenia. Mogą również wykorzystać grafikę interaktywną.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane wcześniej etykiety kosmetyków. Uczniowie wykorzystują swoje telefony komórkowe z programami do ich analizy. Trwa pogadanka na temat składu danych kosmetyków.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się'”

Faza podsumowująca:

  1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać narzędzie multimedialne ze wskazaniem w scenariuszu jako zadanie domowe, jeśli jest to klasa o wolniejszym tempie pracy.

Materiały pomocnicze:

  1. Dla uczniów zainteresowanych – szersze opracowanie dotyczące kosmetologii na poziomie studiów: https://wsiiz.pl/dokumenty/wydawnictwo/publikacje/kosmetologia_ebook.pdf http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/266/Medyczne%20aspekty%20kosmetologii%20i%20dietetyki.pdf http://cib.umed.lodz.pl/pliki/metodologia_badan_analitycznych_kosmetyku_2008.pdf http://supra.home.amu.edu.pl/files/monographs/kosmetyki_-_chemia_dla_ciala.pdf

  2. Kryteria oceny prezentacji multimedialnej:

  • poprawność merytoryczna (zgodność z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców, wyczerpanie tematu);

  • język prezentacji (specjalistyczna terminologia, poprawność językowa);

  • konkretność (zdania krótkie – równoważnikowe hasła);

  • atrakcyjność (wielkość czcionki, układ treści na slajdzie, tempo wyświetlania, przejścia slajdu, wzorce slajdów);

  • estetyka (animacje, grafika, kolor, dźwięk);

  • prezentacja każdej z grup powinna mieć max. pięć slajdów;

  • czas prezentacji (wykorzystanie zaplanowanego czasu – 2 min.).

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym zajmuje się kosmetologia?

  • Jakie najczęściej sole wykorzystuje się do produkcji kosmetyków?

  1. Nauczyciel przygotowuje karteczki samoprzylepne (sklerotki).

  2. Nauczyciel przygotowuje na lekcję różne etykiety ze składem kosmetyków. Może również zaangażować do tego również uczniów.