Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawną odpowiedź.

R1Lc1FMdyADrh
Emulsje to: Możliwe odpowiedzi: 1. Dwufazowy układ dyspersyjny dwóch niemieszających się wzajemnie cieczy, polarnej i niepolarnej., 2. Jednofazowy układ dyspersyjny dwóch niemieszających się wzajemnie cieczy, polarnej i niepolarnej., 3. Jednofazowy układ dyspersyjny dwóch mieszających się wzajemnie cieczy, polarnej i niepolarnej., 4. Dwufazowy układ dyspersyjny dwóch mieszających się wzajemnie cieczy, polarnej i niepolarnej.
1
Ćwiczenie 2

Dopasuj związki chemiczne do ich zastosowań w przemyśle kosmetycznym.

R1Q7UeQ4hPGCX
Siarczek wapnia Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Siarczan(VI) wapnia Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Azotan(V) srebra(I) Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Węglan potasu Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Wodorowęglan sodu Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Węglan wapnia Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Mleczan cynku Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Stearynian sodu Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące Palmitynian sodu Możliwe odpowiedzi: 1. wypełniacz szminek, 2. preparaty przeciwtrądzikowe, 3. mydła, 4. sole do kąpieli, 5. emulsje, 6. pasty do zębów, 7. kremy do golenia, 8. farby do włosów, 9. środki depilujące
11
Ćwiczenie 3

W laboratorium przeprowadzono hydrolizę wodorowęglanu sodu. Do badanej soli dodano dwie krople błękitu bromotymolowego.

  1. Zapisz wzór sumaryczny soli poddanej hydrolizie.

  2. Podaj równanie reakcji w postaci jonowej skróconej.

  3. Podaj, jaki będzie odczyn badanego roztworu soli. Uzasadnij dlaczego.

RfZvyQir9a0Hs1
(Uzupełnij).
RLGNyIMKgo3hw
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Na lekcji chemii uczniowie mieli za zadanie przygotować mieszaninę niejednorodną. Zdecydowali, że pomieszają olej i wodę. Wynik swojej pracy zilustrowali rysunkami:

Na lekcji chemii uczniowie mieli za zadanie przygotować mieszaninę niejednorodną. Zdecydowali, że pomieszają olej i wodę. Wynik swojej pracy zilustrowali rysunkami. Zapoznaj się z ich opisami.

R1FmxmxztKlCs
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Podaj nazwę rodzaju mieszaniny niejednorodnej otrzymanej przez uczniów.

  2. Podaj definicję pojęcia z punktu 1.

Rmiagwyv8CufL
Odpowiedź: (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Uczniowie badali pH wodnego roztworu wodorowęglanu sodu. Zaobserwowali, że uniwersalny papierek wskaźnikowy zabarwił się na kolor pokazany na fotografii. Sformułuj wniosek z przeprowadzonego doświadczenia.

Uczniowie badali pH wodnego roztworu wodorowęglanu sodu. Zaobserwowali, że uniwersalny papierek wskaźnikowy zabarwił się na kolor opisany na fotografii. Sformułuj wniosek z przeprowadzonego doświadczenia.

R19w4kITvFEZG
Wskaźnik pH
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RlxwfmwdVETSU
Odpowiedź: (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Stosując wodę z mydłem, zmniejszamy znacząco ilość drobnoustrojów na naszej skórze. Mydła uzyskujemy w wyniku reakcji zmydlania. Napisz równanie reakcji otrzymywania mydła o nazwie palmitynian sodu.

RfMVtnUMRPSIU
(Uzupełnij).
RW4FNV542QqQZ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Węglan wapnia jest solą praktycznie nierozpuszczalną w wodzie. Ma wszechstronne zastosowanie: w przemyśle spożywczym, kosmetologii i budownictwie. W wyniku rozkładu termicznego (w temperaturze 1200°C) otrzymujemy tlenek węgla(IV) oraz tlenek wapnia. Napisz równanie reakcji chemicznej tego procesu.

RH8TYQHmVPLQx2
(Uzupełnij).
R1cFBgaWha3Oh
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Napisz wzory sumaryczne soli o podanych nazwach:

  1. Siarczek wapnia;

  2. Siarczan(VI) wapnia;

  3. Wodorowęglan sodu;

  4. Węglan potasu;

  5. Stearynian potasu;

  6. Palmitynian potasu.

R1bq1fMJ22i3b2
(Uzupełnij).
R1KB2mQ5sV3b5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wzór sumaryczny pewnej soli tworzą symbole czterech pierwiastków. Ustal wzór sumaryczny na podstawie następujących informacji:

  • Pierwiastek 1: atom ten znajduje się w pierwszej grupie i trzecim okresie układu okresowego.

  • Pierwiastek 2: jeden z izotopów tego pierwiastka to deuter.

  • Pierwiastek 3: w związkach organicznych przyjmuje zawsze wartościowość IV, w nieorganicznych II lub IV.

  • Pierwiastek 4: jest to niemetal o kluczowym znaczeniu dla organizmów żywych.

RWQGTVw6jcus83
(Uzupełnij).
Rg6ggY6rzwOeH
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Na rynek ma zostać wprowadzony nowy rodzaj pasty do zębów. Producent oczekuje, aby produkt posiadał następujące cechy: wysoką biel, kojarzoną z piękną bielą zdrowych zębów, zobojętnianie kwasów, które może uszkadzać szkliwo oraz duże właściwości polerujące, pozwalające na osiągnięcie uczucia czystości i świeżości po zastosowaniu produktu.

Jesteś chemikiem. Wybierz, jakie sole, należy użyć do produkcji pasty do zębów o podanych właściwościach. Podaj ich nazwy systematyczne.

RAhSWhu1p55QG
Możliwe odpowiedzi: 1. CaCO3, 2. CaSO4, 3. AgNO3, 4. K2CO3, 5. MgCO3, 6. CaS
RFB0Ml83lAq2S3
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R4L50hfREnqZl
(Uzupełnij).