Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Szlachetna prostota i spokojna wielkość
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
określi cechy sztuki neoklasycznej;
pozna czołowych przedstawicieli XVIII‑wiecznego stylu klasycystycznego w malarstwie i rzeźbie;
wyjaśni, do jakich ideałów sztuki starożytnej odwoływali się artyści neoklasyczni.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami na temat klasycyzmu i neoklasycyzmu w e‑materiale: Szlachetna prostota i spokojna wielkość. Na tej podstawie przygotowują prezentację multimedialną, pamiętając o hiperlinkach, bibliografii, ilustracjach.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Chętne osoby prezentują prace przygotowane w domu. Pozostali uczniowie mogą wysłać prezentacje do nauczyciela na wskazany adres e‑mail.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie związane z tematem lekcji: Do jakich ideałów sztuki starożytnej odwoływali się artyści neoklasyczni? Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Uczniowie podają własne propozycje. Każda z nich zostaje zapisana przez moderatora. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Na tablicy zostają tylko te, które się nie powielają i które zostały przez uczniów uznane za właściwe odpowiedzi.Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. Następnie w parach wyjaśniają, do jakich ideałów sztuki starożytnej odwoływali się artyści neoklasyczni. Chętna dwójka przedstawia swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Wyjaśnij, dlaczego rzeźbę Antonia Canovy uznaje się za arcydzieło sztuki.
Materiały pomocnicze:
Hugh Honour, Neoklasycyzm, tłum. W. Juszczak, Warszawa 1972.
Johann Joachim Winckelmann, Myśli o naśladowaniu greckich rzeźb i malowideł, [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, tłum. J. Maurin‑Białostocka, wybór E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1974.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.