1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1T34yqMaZWW6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R58DzFQP1zKwB1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Pomnik Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie
Źródło: Bertel Thorvaldsen, licencja: CC BY-SA 3.0.
R14l0OYDa9Txh11
Ćwiczenie 2
Opierając się na informacjach zawartych w sekcji „Przeczytaj”, przyporządkuj określenia i cechy do konkretnego stylu w sztuce. Rokoko Możliwe odpowiedzi: 1. gładkie płaszczyzny obrazu, 2. wstrzemięźliwość i czystość obyczajów, 3. barwy podstawowe, 4. iluzjonistyczny styl, 5. pastelowe, jakby spod warstwy pudru przebijające kolory, 6. subtelność i blask, 7. antyiluzjonistyczny styl, 8. szlachetne samopoświęcenie i heroiczny patriotyzm, 9. powściągliwość środków wyrazu, 10. fête champêtre, 11. frywolne sceny romansowe, 12. mocne i wyraźne kontury, 13. malarska powierzchnia podobna do mieniącego się jedwabiu, 14. migocąca świetlistość barw Klasycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. gładkie płaszczyzny obrazu, 2. wstrzemięźliwość i czystość obyczajów, 3. barwy podstawowe, 4. iluzjonistyczny styl, 5. pastelowe, jakby spod warstwy pudru przebijające kolory, 6. subtelność i blask, 7. antyiluzjonistyczny styl, 8. szlachetne samopoświęcenie i heroiczny patriotyzm, 9. powściągliwość środków wyrazu, 10. fête champêtre, 11. frywolne sceny romansowe, 12. mocne i wyraźne kontury, 13. malarska powierzchnia podobna do mieniącego się jedwabiu, 14. migocąca świetlistość barw
R11ZzzSjAVvBS1
Ćwiczenie 3
Na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” i w „Multimedium” oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz prawda lub fałsz. Canova rzeźbił ciała, kładąc nacisk na realistyczną anatomię i uwypuklenie muskulatury. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Herkulanum i Pompeje zostały odkryte w pierwszej połowie XVIII wieku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autorem Rozmyślań o naśladowaniu dzieł greckich w malarstwie i rzeźbie (1755) jest Stanisław Kostka Potocki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Neoklasyczne rzeźby, których tematem są sceny miłosne, często zawierają aluzje do śmierci. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Termin „klasycyzm” oznacza m.in. tradycję artystyczną lub aktualny model twórczości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oświeceniowi filozofowie i encyklopedyści krytykowali frywolną sztukę rokokową. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 4
R70aGFkMQ1Gkk2
Jedna jest tylko droga, która wzniesie nas na wyżyny wielkości, gdzie nikt nas naśladować nie zdoła – ta droga to naśladowanie starożytnych. O Homerze powiedział ktoś, iż każdy, kto nauczy się go rozumieć, będzie go podziwiał; [prawda ta] dotyczy również dzieł sztuki starożytnej, szczególnie greckiej. Trzeba zżyć się z nimi jak z przyjaciółmi, aby móc uznać, że Laokoon jest równie niepowtarzalny jak Homer. [...] Takimi oczami patrzyli na dzieła starożytnych Michał Anioł, Rafael, Poussin. Czerpali dobry smak z samego źródła, a Rafael nawet w jego ojczyźnie. Wiadomo [bowiem], że posyłał do Grecji młodych ludzi, by rysowali dla niego ruiny antyczne. [...] Choćby nawet naśladowanie natury mogło dać artyście wszystko, nie osiągnąłby dzięki niemu poprawności w konturze. Tego można nauczyć się wyłącznie od Greków. […] Powszechną i naczelną cechą rzeźb greckich jest wreszcie szlachetna prostota i spokojna wielkość, tak w postawie, jak i w wyrazie. Podobnie jak głębia morza zawsze jest spokojna, choć powierzchnia najbardziej się sroży, tak wyraz w posągach greckich przy wszelkich namiętnościach ukazuje duszę wielką i stateczną. […] Im spokojniejsza jest postawa [całego] ciała, tym lepiej nadaje się do wyrażania prawdziwego charakteru duszy. We wszystkich pozach, które odbiegają od stanu spoczynku, dusza nie znajduje się w stanie właściwym, ale w stanie napięcia i przymusu. Dusza poruszona gwałtownym uczuciem jest łatwiejsza do pokazania i określenia, ale wielka i szlachetna jest [tylko] wtedy, gdy cechuje ją skupienie i spokój.[...] Wszystkie sztuki mają cel podwójny: sprawiać przyjemność, a zarazem pouczać; […] Pędzel artysty powinien być nasycony rozumem, jak ktoś powiedział o rylcu Arystotelesa: powinien dawać więcej do myślenia niż dać może to tylko, co uchwyci oko; artysta osiągnie ten cel, gdy nauczy się myśli swoje nie tyle skrywać w alegorii, ile je w nią oblekać. (Uzupełnij).
RPZLLpbC4IAif2
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Johann Joachim Winckelmann, Myśli o naśladowaniu greckich rzeźb i malowideł (1775), [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, tłum. J. Maurin‑Białostocka, wybór E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1974, s. 181–182, 191–193, 198.
1
Ćwiczenie 5
RA7wq7sMYdmpa
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1Voa2JAVVQJP1
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Jacques‑Louis David, Przysięga Haracjuszy, 1784
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
21
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się obrazowi Sebastiana Ricci Triumf Wenus i rozstrzygnij, czy został on namalowany w stylu klasycystycznym. Uzasadnij wypowiedź.

R1ZZzRtr9Tu89
Sebastian Ricci, Triumf Wenus, ok. 1713d
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RYrRa0fAQqiKH
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6
R1MvtN5LzgUNX
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisami etruskich rzeźb nagrobnych, a następnie z opisami  klasycystycznych dzieł Davida (obraz Portret pani Récamier) i Canovy (posąg Pauliny Borghese jako Wenus).  Przeanalizuj opisy i wyjaśnij, na czym polegała inspiracja antykiem we wskazanych dziełach klasycystycznych. Zwróć uwagę na kompozycję i prezentowaną postać.
Zapoznaj się z opisami etruskich rzeźb nagrobnych, a następnie z opisami  klasycystycznych dzieł Davida (obraz Portret pani Récamier) i Canovy (posąg Pauliny Borghese jako Wenus).  Przeanalizuj opisy i wyjaśnij, na czym polegała inspiracja antykiem we wskazanych dziełach klasycystycznych. Zwróć uwagę na kompozycję i prezentowaną postać.
R1ZjXeUSumET3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Opierając się na opisach obrazów Jacquesa‑Louisa Davida Śmierć Marata i Śmierć Sokratesa, wyjaśnij w formie krótkiej pisemnej notatki, w jaki sposób artyści tworzący w stylu klasycystycznym przedstawiali śmierć.
Opierając się na opisach obrazów Jacquesa‑Louisa Davida Śmierć Marata i Śmierć Sokratesa, wyjaśnij w formie krótkiej pisemnej notatki, w jaki sposób artyści tworzący w stylu klasycystycznym przedstawiali śmierć.
R1OpScBqiYn53
(Uzupełnij).