Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 1
Pomnik Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie
Źródło: Bertel Thorvaldsen, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 4
Źródło: Johann Joachim Winckelmann, Myśli o naśladowaniu greckich rzeźb i malowideł (1775), [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, tłum. J. Maurin‑Białostocka, wybór E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1974, s. 181–182, 191–193, 198.
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 5
Jacques‑Louis David, Przysięga Haracjuszy, 1784
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się obrazowi Sebastiana Ricci Triumf Wenus i rozstrzygnij, czy został on namalowany w stylu klasycystycznym. Uzasadnij wypowiedź.

Sebastian Ricci, Triumf Wenus, ok. 1713d
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisami etruskich rzeźb nagrobnych, a następnie z opisami klasycystycznych dzieł Davida (obraz Portret pani Récamier) i Canovy (posąg Pauliny Borghese jako Wenus). Przeanalizuj opisy i wyjaśnij, na czym polegała inspiracja antykiem we wskazanych dziełach klasycystycznych. Zwróć uwagę na kompozycję i prezentowaną postać.
Ćwiczenie 8
Opierając się na opisach obrazów Jacquesa‑Louisa Davida Śmierć Marata i Śmierć Sokratesa, wyjaśnij w formie krótkiej pisemnej notatki, w jaki sposób artyści tworzący w stylu klasycystycznym przedstawiali śmierć.





