Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ turystyki na środowisko geograficzne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz podaje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia na przykładach, jak turystyka wpływa na środowisko geograficzne,

  • wymienia pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki,

  • omawia zasady turystyki zrównoważonej.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Krupa J., Działania proekologiczne w turystyce szansą na jej rozwój,, „Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja” 2014, nr 1 (13), s. 5–23.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, zadając pytanie, jak turystyka wpływa na środowisko.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, wspólnie z uczniami analizuje, jakie negatywne i pozytywne skutki niesie za sobą rozwój turystyki.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny, w którym uczniowie poznają przykłady negatywnych skutków rozwoju turystyki na wybranych obszarach. Uczniowie indywidualnie lub w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.

  • We wspólnej dyskusji uczniowie omawiają zasady turystyki zrównoważonej. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Ocena aktywności uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Przeanalizuj wpływ turystyki na środowisko geograficzne w Twoim regionie. Zapisz wnioski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych zagadnieniom związanym z rozwojem zrównoważonym (zakres podstawowy: XIII. 8; zakres rozszerzony: XIX. 3).