Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ turystyki na środowisko geograficzne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz podaje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia na przykładach, jak turystyka wpływa na środowisko geograficzne,
wymienia pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki,
omawia zasady turystyki zrównoważonej.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Krupa J., Działania proekologiczne w turystyce szansą na jej rozwój,, „Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja” 2014, nr 1 (13), s. 5–23.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, zadając pytanie, jak turystyka wpływa na środowisko.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, wspólnie z uczniami analizuje, jakie negatywne i pozytywne skutki niesie za sobą rozwój turystyki.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny, w którym uczniowie poznają przykłady negatywnych skutków rozwoju turystyki na wybranych obszarach. Uczniowie indywidualnie lub w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.
We wspólnej dyskusji uczniowie omawiają zasady turystyki zrównoważonej. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Ocena aktywności uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Przeanalizuj wpływ turystyki na środowisko geograficzne w Twoim regionie. Zapisz wnioski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych zagadnieniom związanym z rozwojem zrównoważonym (zakres podstawowy: XIII. 8; zakres rozszerzony: XIX. 3).