Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Thomas Hobbes „Lewiatan” – analiza tekstu filozoficznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
3) przedstawia najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa, teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst filozoficzny Thomasa Hobbesa;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda akwarium;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Klasa zostaje podzielona na kilka grup. Każda z nich opracowuje przydzielone zagadnienie na podstawie e‑materiału i innych dostępnych źródeł:
grupa I – Umowa społeczna: poglądy Hobbesa, Locke'a i Milla (prezentacja multimedialna);
grupa II – Analiza formalna fragmentów Lewiatana Th. Hobbesa (argumenty do dyskusji);
grupa III – Analiza znaczeniowa fragmentów Lewiatana T. Hobbesa (cytaty i ich wyjaśnienie).
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Uczniowie zapoznają się z pytaniami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”, wspólnie słuchają audiobooka z fragmentami tekstu T. Hobbesa i robią notatki.
Chętne/wybrane osoby udzielają odpowiedzi na pytania. Pozostali uczniowie je weryfikują i uzupełniają.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prowadzą dyskusję metodą akwarium na temat analizy formalnej tekstu źródłowego. Grupa II zajmuje miejsca w wewnętrznym kręgu i przedstawia przygotowane wcześniej argumenty. Pozostali uczniowie zajmują miejsca na zewnątrz, przysłuchują się dyskusji, zwracają uwagę na sposób jej prowadzenia, robią notatki.
Po zakończeniu dyskusji osoby z zewnętrznego kręgu oceniają trafność argumentów i sposób prowadzenia dyskusji.
Następnie cały zespół zapoznaje się z prezentacją multimedialną i weryfikuje analizę formalną dokonaną w czasie dyskusji.
Grupa III przedstawia analizę znaczeniową tekstu T. Hobbesa. Pozostali uczniowie sporządzają notatki. Mogą też zadawać pytania i prosić o wyjaśnienia prelegentów.
Grupa I przedstawia prezentację na temat poglądów T. Hobbesa, J. Locke'a i J.S. Milla.
Dyskusja na temat różnic w poglądach myślicieli dotyczących umowy społecznej. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w celu weryfikacji zrozumienia tekstu T. Hobbesa wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.