Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje rynku handlowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;
24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia najważniejsze organizacje rynku handlowego;
omawia cele działalności wybranych organizacji;
ocenia znaczenie instytucji rynku handlowego w gospodarce świata.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
metoda schematu;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie wypisują na tablicy skojarzenia z pojęciem „handel zagraniczny”. Następnie rozmawiają na temat roli, jaką odgrywa wymiana międzynarodowa w gospodarce poszczególnych państw.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na cztery grupy i zapoznają się z treścią „Przeczytaj”. Każda z grup zajmuje się jedną z organizacji:
grupa 1 – Europejska Wspólnota Gospodarcza;
grupa 2 – Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu (NAFTA) i USMCA;
grupa 3 – Współpraca Gospodarcza Azji i Pacyfiku (APEC);
grupa 4 – Inne organizacje gospodarcze.
2. Następnie grupy przygotowują mapy myśli dotyczące powyższych tematów. Wyniki pracy przedstawiają na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku niejasności.
3. Uczniowie rozmawiają na temat omawianych organizacji, szczególną uwagę zwracając na ich cele. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. Uczniowie zapoznają się z multimedium. Na jego podstawie przechodzą do dyskusji na temat znaczenia WTO i innych organizacji handlowych dla współczesnej gospodarki. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 6–8. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych osób.
2. Uczniowie oceniają swoje zaangażowanie na zajęciach. Wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Rett R. Ludwikowski, Handel międzynarodowy, Warszawa 2019.
Jan Muś, CEFTA: rozwój i bariery w handlu zagranicznym, ies.lublin.pl.
Adam Marszk, Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu (NAFTA) i jego postanowienia dotyczące bezpośrednich inwestycji zagranicznych, „Ekonomia Międzynarodowa” 2010, nr 1.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimediów uczniowie mogą wykonać prezentację multimedialną dotyczącą WTO.